Er moeten landelijke regels komen voor het gebruik van sociale media door politiemensen, vindt politievakbond ACP. De laatste maanden is er namelijk een stijging te zien van het aantal politieagenten dat Twitter gebruikt om met buurtbewoners te communiceren.
Nederland telt inmiddels zo’n vijftig twitterende politieagenten. Deze pioniers zien Twitter als een ideaal middel om de benaderbaarheid van de politie te vergroten, maar het middel kent ook nadelen. “Wat je wel en niet kunt twitteren is een zoektocht”, zegt Frank Smilda van het Groninger politiekorps in [i]De Volkskrant[/i].
Smilda vertelt dat vorig jaar een agent het bericht verstuurde dat het computersysteem van de politie gecrashed was. Dit werd toen gelijk overgenomen door nieuwswebsites.
Om eventuele problemen in de toekomst een stap voor te zijn heeft het Groninger korps inmiddels een aantal richtlijnen opgesteld. Het opsporen, het geven van voorlichting en preventie worden als belangrijkste doelen aangevinkt. Het geven van persoonlijke informatie mag, zolang agenten maar niet hun dronken kop op het web zetten.