Treinreizigers hebben tot nu toe veel meer last van bladeren op de rails en daarmee gepaard gaande vierkante wielen, dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit cijfers van de NS en uit onderzoek van de [i]NOS[/i].
Vorige week kwam slechts 66 procent van de NS treinen op tijd aan op de bestemming. Dit betekent dat één op de drie treinen een vertraging had van meer dan vijf minuten. Oorzaak zijn behalve sein- en wisselstoringen, kapotte treinen en kabelbreuken ook de zogenaamde vierkante wielen. Ondanks dat verschillende treinen zijn uitgerust met een systeem waarbij het hulpmiddel Sandite op de rails wordt gespoten, om daarmee meer grip te krijgen, kwam het regelmatig voor dat treinen doorslipten.
Afgelopen dinsdag gebeurde dit nog in Assen. Daar gleed tot twee keer toe de intercity naar Groningen voorbij het station. Reizigers die in Assen hadden willen uitstappen moesten dit nu noodgedwongen in Haren doen. “Ongemakkelijk voor de reiziger, vervelend voor de machinist, maar niet onveilig”, luidt het commentaar van de NS.
FNV Bondgenoten roept de NS op te gaan investeren in zogenaamde magneetremmen. Volgens de Vakbond is het onzin dat de gladheid wordt veroorzaakt door bladeren en ligt het gewoon aan de oude treinstellen die nog niet voorzien zijn van magneetremmen. De NS zegt niet dat dit het probleem is, maar geeft wel toe dat slechts zestig procent van de treinen magneetremmen heeft.