Voorbereiding op Hoger Onderwijs is zeer belangrijk

nieuws
foto: hoyasmeg/everystockphoto.com

Een goede overgang van voortgezet onderwijs naar hoger onderwijs is belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek waarmee Marjolein Torenbeek op 24 februari aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert.

Torenbeek heeft onderzoek gedaan naar hoe het Voortgezet Onderwijs leerlingen voorbereid op het Hoger Onderwijs. Daaruit blijkt dat de manier waarop dat gebeurt grote gevolgen heeft voor de leerling in het eerste jaar van het Hoger Onderwijs. Bij het meest succesvolle type voorbereiding haalden de leerlingen minimaal tien procent meer studiepunten in het eerste jaar op het Hoger Onderwijs, dan bij andere vormen van voorbereiding.

Bij het meest succesvolle type voorbereiding wordt de leerling iets actiever betrokken bij de leerstof dan gebruikelijk is bij het Voortgezet Onderwijs. Voorbereiding waarbij meer zelfstandigheid van de leerling verwacht wordt, of waar de docent het meer voor het zeggen heeft, bleken minder succesvol. Torenbeek adviseert scholen en om hun leerlingen goed voor te bereiden op het soort van onderwijs wat ze kunnen verwachten bij verschillende opleidingen. Zo kunnen toekomstige studenten bewuster kiezen voor een onderwijsmethode die aansluit bij hun vooropleiding.’