Groningen is van alle steden in Nederland het meest populair onder de eigen inwoners. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek dat uitgevoerd is door Hendrik Beerda Brand Consultancy in samenwerking met de Universiteit van Utrecht .
De waardering en het gevoel van binding is onder de Stadjers het sterkst ontwikkeld. Almere kent de laagste waardering. Ook de inwoners van Tilburg en Zoetermeer beoordelen hun stad magertjes. “Het bouwen van een sterk merk kost veel tijd, dit geldt ook voor steden. Het is daarom niet vreemd dat de relatief jonge steden Almere en Zoetermeer nog geen sterke positie hebben ontwikkeld. De magere score van Tilburg is ernstiger. De naam Tilburg bestaat als sinds het jaar 709”, vertelt Hendrik Beerda, die merkadviseur is.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de provincies Limburg en Noord-Brabant de beste reputatie van alle Nederlandse provincies hebben. Limburg wordt door de negenduizend mensen die meegedaan hebben aan het onderzoek, gezien als de sympathiekste provincie. Flevoland is de minst populaire provincie. Qua steden heeft Amsterdam de sterkste merknaam, gevolgd door de Zuid-Limburgse stad Maastricht en Utrecht. Groningen is in het onderzoek terug te vinden op de zevende plek.
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Aanvankelijk leek het erop dat niemand anders dan alleen de FC-supporter gewond is geraakt bij…
Kerstbomen, lampjes, slingers, kerstmannen en sneeuwpoppen: tijdens Kerst hoort het er allemaal bij. Sommige Stadjers…
Aan het Anker in Lewenborg was maandagmiddag een flinke politiemacht op de been tijdens een…
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Bekijk reacties
Vooral door inwoners maar ook door andere Nederlanders wordt de stad als een sterke merknaam gezien, de provincie Groningen komt in het onderzoek echter niet eens in de top 10 voor. In die zin kan men zich afvragen in hoeverre het merk Groningen stad wordt geschaad door de slecht gewaardeerde gelijknamige provincie, volgens mij is dat namelijk een bekend verschijnsel. Als er in het landelijke nieuws iets in 'Groningen' gebeurt denkt men aan een arm plattelandsgebied en niet aan een leuke/hippe stad.