Regionale spoorvervoerders lopen inkomsten mis

De NMa, de Nederlandse Mededingingsautoriteit, is een onderzoek gestart naar de NS. Reden hiervoor is dat het spoorbedrijf inkomsten van abonnementen oneerlijk verdeelt, waardoor het regionale spoor belangrijke inkomsten mis loopt.

Vervoersbedrijf Arriva verzorgt sinds 2006 het personenvervoer op de Noordelijke nevenlijnen. Volgens directeur Anne Hettinga van Arriva is het aantal reizigers met twintig tot veertig procent toegenomen, zonder dat daarbij de capaciteit is vergroot. Dit zorgt echter niet voor extra inkomsten voor de regionale vervoerder omdat de verdeling van de gelden van de kaartjes via de NS loopt.

De NS zegt op haar beurt dat de gelden verdeelt worden op basis van zogenaamde steekproeven. Daarnaast is de verdeling van de inkomsten door externe accountants goedgekeurd. Maar volgens Arriva klopt hier helemaal niets van.

Niet alleen Arriva loopt inkomsten mis. Ook vervoersbedrijf Veolia, dat met treinen op de Heuvellijn en de Maaslijn rijdt, krijgt nauwelijks extra geld. Het bedrijf nam in 2006 het spoorvervoer over van de NS en sindsdien is het aantal reizigers met dertig procent toegenomen, en de capaciteit met vijftig procent. Toch vertaalt zich dit nauwelijks in extra inkomsten.