De kabelbaan komt er zo goed als zeker, dat denkt de Groningen City Club. De City Club is warm voorstander van de kabelbaan, het is immers een attractie en ook nog eens een goed vervoersmiddel. De Club is in gesprek met eventuele investeerders en de voorzitter schat de kans dat het plan doorgaat 80 tot 90%.
De ondernemersvereniging wil in het najaar een uitgewerkt plan presenteren. Ze zijn blij met de fractie van de VVD in Provinciale staten die deze week de kabelbaan als eis deponeerde bij het college van gedeputeerde staten. Zonder kabelbaan geen Forum zegt de fractie.
Provinciale Staten beslissen begin juli over de subsidie van het Forum, de naam van de investeerde is dan nog niet bekend.
In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
De VVD-Statenfractie wil de Groninger kabelbaan koppelen aan het Groninger Forum. Begin juli 2011 kan deze koppeling feitelijk nog niet gelegd worden. Bovendien is deze kabelbaan een zaak van B&W van Groningen en de gemeenteraad van Groningen.
Er is dus sprake van beleidsinterferentie (strijdigheid van afstemming van beleid door verschillende bestuursorganen in een bepaalde tijdsvolgorde).
Waar blijft op termijn de coördinatie van vervoer? Er zijn stadsbussen, er komen wellicht twee lijnen van de Regiotram (langs de Grote Markt). Daarnaast een privaat gefinancierde kabelbaan tussen de Euroborg, de Grote Markt en het UMCG. Er is een regiotramlijn gepland tussen onder meer de Grote Markt en het knooppunt UMCG-Noord. Die kabelbaan kan derhalve van negatieve invloed zijn op de Regiotram naar het UMCG en omgekeerd. Ik mis een integrale beleidsvisie op het vervoer naar de (binnen)stad. Geen ad hoc-beleid a.u.b.!
Wil je het Europapark via het UMCG met het Forum verbinden dan zal dat een heel lastige opgave worden. Juridisch gezien is het niet mogelijk een kabelbaan te laten zweven boven woningen. Een directe kabelbaan tussen het UCMG en het Forum zal er dus niet komen. Mogelijk valt het UMCG daarom af als tussenstation voor de kabelbaan. Mede daarom zal de kabelbaan lang niet zoveel gebruikers krijgen dan waar ze op hopen.
Daar komt bij dat het heel lastig zal zijn om de kabelbaan in het Forum te laten aankomen. Nu een tracé boven woningen niet mogelijk is blijft de optie boven de Poelestraat waarschijnlijk als enige open. Maar die straat is druk (winkelend publiek, terrassen), waardoor dit tracé uit het oogpunt van veiligheid ongewenst is.
De komst van een kabelbaan is nog lang niet zeker. Mede omdat zich in de gemeenteraad geen meerderheid heeft uitgesproken voor de kabelbaan. En hoewel een haalbaarheidsstudie nog moet worden opgesteld, weet Hakvoort nu al voor 80 a 90% zeker dat de kabelbaan er komt. Ben je dan helderziend, of is het je te hoog in de bol geslagen, als je dat nu al roept?
Ik denk niet dat ik eerst naar het Europapark fiets, om daar in de kabelbaan naar het Forum te stappen. Als ie er komt, stel ik voor het uitstapstation op het dak van Vindicat te maken. Dat past wel bij zo'n bezopen plan.
Allemaal lariekoek om de VVD een excuus te geven om voor het forum te stemmen.
Typisch dat VVD dit project als voorwaarde ziet voor de subsidie vanuit REP-ZZL. In principe zou voor het verkrijgen van de subsidie het concept van het forum zelf voldoende moeten zijn.
Nog typischer dat er bezuinigingen komen op cultuur en hier vrij ongericht geld in een project met het stempel cultureel word gepompt..