De lobby van de gemeente Hoogeveen om op het station in de Drentse plaats intercity’s te laten stoppen is slecht voor de reizigers van en naar Groningen. Dat zegt Hildebrand van Kuyeren van de website treinreiziger.nl
Behalve Hoogeveen vechten ook de lokale overheden in Meppel, Harderwijk, Woerden, Zoetermeer en Voorburg er voor om op hun stations intercity’s te laten stoppen. Volgens Van Kuyeren zijn deze overheden alleen maar bezig om voor zich zelf op te komen en kijken ze niet naar het algemeen belang van de reiziger. Want die zal door de extra stops alleen maar langer onderweg zijn.
Van Kuyeren vindt daarom dat de NS moet gaan besluiten over de dienstregeling omdat lokale overheden nu de toekomst in de weg staan. De NS wilde bijvoorbeeld eind 2009 meer intercity’s laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Dit tot onvrede van Hoogeveen, omdat ze hiermee hun rechtstreekse verbinding met Schiphol kwijt zouden raken. Dankzij een succesvolle lobby, waar ook de Tweede Kamer zich mee bemoeide, kon de NS geen draagvlak vinden voor haar plan en kwamen er geen twee snelle treinen per uur naar Groningen.