Lege schappen, lange wachtrijen voor de kassa en onvriendelijke caissières. Het zijn een aantal ergernissen waar consumenten zich het meest druk om maken als ze hun boodschappen in de supermarkt halen.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en de EFMI Business School dat uitgevoerd is onder 2500 Nederlanders. In het onderzoek staan de lege schappen op plaats één. Op plaats twee staan de aanbiedingen die niet meer verkrijgbaar zijn. Lange wachtrijen voor de kassa’s maken de top drie compleet.
Dit jaar is het voor de tiende keer dat de ’top tien’ uitgebracht wordt. Volgens het EFMI is er de afgelopen tien jaar wel het één en ander in de ranglijst verandert. Een decennium geleden maakten klanten zich bijvoorbeeld nog het meest druk over slecht rijdende winkelkarren. Later werd de eerste plaats ingenomen door de lange rijen voor de kassa en nu dus de lege schappen.
Het EFMI denkt niet dat de overlast bewust wordt gecreëerd. Soms is het namelijk zo druk in een supermarkt, dat er snel gaten in de schappen ontstaan. Vooral producten als bier, frisdrank, zoutjes en snacks uit de diepvries behoren tot de ‘risicogroep’.