Regionale spoorvervoerders als Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia willen toegang tot het hoofdrailnet en de intercitylijnen. Nu hebben de Nederlandse Spoorwegen het monopolie op het hoofdrailnet.
De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, hebben bij minister Melanie Schultz van Infrastructuur een plan in gediend waar uit blijkt dat er meer treinen kunnen rijden en het vervoer met ongeveer tweehonderdvijftig miljoen euro per jaar goedkoper kan. Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zijn momenteel al wel actief met treinvervoer op de zogenaamde nevenspoorlijnen. Spoorlijnen waar de NS tien jaar geleden geen brood meer in zag.
Door de aanpak van de regionale vervoerders op deze lijnen is gebleken dat door het inzetten van meer treinen kleinere spoorlijnen heel goed rendabel kunnen zijn. Omdat de aanpak werkt, vinden de bedrijven het vreemd dat de NS het monopolie maar blijft behouden op de hoofdlijnen. Van de minister vragen ze dan ook om het spoornet vanaf 2015 openbaar aan te besteden. Na de zomer zal de minister hier een besluit over nemen.
Overigens werd donderdag bekend dat een vijfde vervoersbedrijf zich bezig gaat houden met treinvervoer in Nederland. Vervoersbedrijf Hermes gaat vanaf 9 december volgend jaar de treinverbinding Arnhem naar Doetinchem verzorgen. Ook het Franse vervoersbedrijf Keolis had zich ingeschreven voor de concessie, maar Hermes, een dochteronderneming van Connexxion, bood een aantrekkelijker pakket.