Regionale spoorvervoerders als Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia willen toegang tot het hoofdrailnet en de intercitylijnen. Nu hebben de Nederlandse Spoorwegen het monopolie op het hoofdrailnet.
De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, hebben bij minister Melanie Schultz van Infrastructuur een plan in gediend waar uit blijkt dat er meer treinen kunnen rijden en het vervoer met ongeveer tweehonderdvijftig miljoen euro per jaar goedkoper kan. Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zijn momenteel al wel actief met treinvervoer op de zogenaamde nevenspoorlijnen. Spoorlijnen waar de NS tien jaar geleden geen brood meer in zag.
Door de aanpak van de regionale vervoerders op deze lijnen is gebleken dat door het inzetten van meer treinen kleinere spoorlijnen heel goed rendabel kunnen zijn. Omdat de aanpak werkt, vinden de bedrijven het vreemd dat de NS het monopolie maar blijft behouden op de hoofdlijnen. Van de minister vragen ze dan ook om het spoornet vanaf 2015 openbaar aan te besteden. Na de zomer zal de minister hier een besluit over nemen.
Overigens werd donderdag bekend dat een vijfde vervoersbedrijf zich bezig gaat houden met treinvervoer in Nederland. Vervoersbedrijf Hermes gaat vanaf 9 december volgend jaar de treinverbinding Arnhem naar Doetinchem verzorgen. Ook het Franse vervoersbedrijf Keolis had zich ingeschreven voor de concessie, maar Hermes, een dochteronderneming van Connexxion, bood een aantrekkelijker pakket.
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
Bekijk reacties
Jippie! Over 10 jaar het OV naar de klote! Net zoals de open markt van de post, energiemaatschappijen en stadsbedrijven! ga vooral zo door jongens!
Ik vindt dat de andere partijen het verdienen om een kans op het hoofdnet te krijgen.
De NS is door de overheid altijd extreem goed behandeld. In de jaren 70 vulde de overheid de verliezen altijd aan en dit duurde tot eind jaren 90 toen de NS winst maakte. Eind jaren 90 mocht de NS alle trajecten afstoten die ze maar wilde. De overheid moest voor die afgedankte nevenlijnen concessies uitschrijven en subsidie verstrekken om voor vervoer te zorgen. De vervoerders op die nevenlijnen(Arriva Syntus enz) hebben het gewoon goed gedaan op die nevenlijnen en aangezien de NS altijd zo goed behandeld is door de overheid vindt ik dat alle vervoerders een kans moeten krijgen op het hoofdnet en niet alleen NS.
@ Simon
Klein foutje, mijn beste! Over 10 jaar is heel Europa naar de kl*te! Dankzij die mafkezen die voor één Europa waren, grenzen open, één munt. Nee, eerst maar Brussel op non-actief stellen, ZONDER extra geld, onze eigen GULDEN terug, alles goedkoper maken, want het kan! Dus...
Weg met Europa, weg met de Euro en weg met de aanbestedingen! Dat helpt. Wat ook nog helpt, is extra geld in het OV stoppen, in plaats van extra asfalt! Wegenbelastingvrije nieuwe auto's afschaffen, op SÜV's € 500,- belasting per maand heffen. En ook nog de ontwikkelingshulp stopzetten. Help eerst Nederland er maar weer bovenop te komen!
Oh, sorry. Komt nog bij: Laat Hermes, Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus maar lekker de NS overnemen. Zal het ongetwijfeld snel beter gaan met het spoorvervoer!
Wat veel mensen niet weten is dat de DB eigenaar is van Arriva / Connexion ... Veolia een onderdeel is van SNCF. Beide bedrijven zijn nog echte staatsbedrijven en die beide landen houden "buitenlande" vervoersbedrijven moedwillig buiten hun landsgrensen....