PvdA Tweede Kamerlid Tjeerd van Dekken en Ineke van Gent van GroenLinks willen in de Tweede Kamer vragen gaan stellen over het te lang stilstaan van de intercity naar Groningen op station Assen. Dat hebben zij dinsdag laten weten.
Volgens de beide Kamerleden komt het tegenwoordig te vaak voor dat een trein te lang moet stilstaan in de Drentse hoofdstad. Volgens Tjeerd van Dekken zijn er voorbeelden te vinden dat er soms een half uur gewacht moet worden.
Onderzoek
OOG Radio heeft in het voorjaar van 2010 onderzoek gedaan naar de wachttijden op station Assen. Uit dat onderzoek bleek dat de op één na laatste intercity van Zwolle naar Groningen op alle weekdagen, behalve vrijdag en zaterdag, een kwartier of langer moest wachten in de Drentse hoofdstad.
Volgens de dienstregeling die in het eerste half jaar van 2010 door de NS gebruikt werd, bleek dat op vrijdag en zaterdag de vertrektijd uit Assen 00.52 uur was. Op maandag, dinsdag en woensdag vertrok deze trein pas om 01.12 én op woensdag en donderdag zelfs om 01.17 uur.
Werkzaamheden
André de Waard, die indertijd woordvoerder was voor spoorbeheerder ProRail regio Noord Oost, liet aan OOG weten dat het stilstaan te maken had met het onderhoudsschema. “Op bepaalde dagen is er ’s avonds laat tussen Groningen en Assen maar één spoor beschikbaar. We hebben als het ware een baanvak gereserveerd om er werkzaamheden aan uit te voeren. Dit betekent niet dat er dan ook iedere avond gewerkt wordt, maar dat we wel die mogelijkheid hebben”, aldus De Waard. “Omdat er maar één spoor beschikbaar is, is de wachttijd noodgedwongen omdat er gewacht moet worden op de tegen trein”.
Provinciale Staten
In september 2010 zijn er door de fractie van GroenLinks in de Provinciale Staten ook vragen gesteld over deze kwestie. Via het provinciebestuur wilde de partij bereiken dat spoorbeheerder ProRail werd aangesproken op deze gang van zaken.
Ook andere stations
Assen is overigens niet uniek in deze kwestie. Uit hetzelfde onderzoek van OOG Radio bleek dat er in 2010 meerdere stations in Nederland te vinden waren waar nachttreinen langdurig stilstonden. Bijvoorbeeld op het traject van Amsterdam naar Maastricht. In Sittard vertrok deze trein normaal om 00.50 uur. Op maandag echter om 01.00 uur. En op donderdag zelfs om 01.18 uur. Zelfde constructies waren ook te vinden in de haltevertrekstaten van station Tilburg en ’s ‘s-Hertogenbosch.
Oplossing
In de nieuwe dienstregeling, die in december ingaat, is geprobeerd een oplossing te vinden voor de wachttijd. De laatste trein uit Groningen richting Zwolle vertrekt op zondag tot en met donderdag een half uur eerder. Op vrijdag en zaterdag vertrekt de trein op het normale tijdstip. Hiermee wordt bereikt dat er in Assen niet langer gewacht hoeft te worden.