De stroomstoring die donderdagmiddag en -avond het treinverkeer tussen Groningen en Buitenpost lam legde was het gevolg van een breuk in een voedingskabel. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten.
“Het ging om een uitzonderlijke situatie”, vertelt woordvoerder Huub Veeneman van ProRail. “Langs de baanvakken in Nederland hebben we allemaal kabels liggen. Bij Hoogkerk brak als gevolg van verzakking een voedingskabel. Hierdoor werkte de baanvakbeveiliging, zoals seinen, wissels en overwegen, niet meer. Omdat je hierdoor een erg onveilige situatie op het spoor krijgt hebben we gelijk besloten om het treinverkeer stil te leggen”.
“Wij kregen rond 17.00 uur de eerste melding binnen van de storing”, vertelt woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland. “De sneltrein die even eerder, om 16.53 uur, was vertrokken kwam bij Hoogkerk tot stilstand en is teruggereden naar het Hoofdstation. De stoptrein van 17.04 uur kwam te vervallen”. Pieterman legt uit dat er direct verschillende bussen zijn ingezet. “De eerste bus in Groningen kwam rond 17.15 uur aan op het station. In Buitenpost verscheen de eerste bus om 17.30 uur op het parkeerterrein”. Aan sneltreinreizigers, of mensen die een vouwfiets bij zich hadden, werd geadviseerd om om te reizen via Meppel. De problemen waren rond 20.00 uur verholpen.
Zowel Arriva als ProRail betreuren de overlast en de vertraging voor de reizigers die in sommige gevallen opliep tot 90 minuten. “De afgelopen week hebben we te maken gehad met verschillende storingen tussen Groningen en Leeuwarden”, vertelt Veeneman. “Vorige week werd er bij Buitenpost door een aannemer een kabel kapot getrokken waardoor de dienstregeling niet optimaal kon worden uitgevoerd. En op de Julianastraat in Leeuwarden hadden we te maken met vandalisme waardoor de spoorbomen niet meer goed functioneerden”.
Pieterman laat weten dat reizigers die donderdag gedupeerd zijn door de storing een deel van hun geld terug kunnen krijgen via de klantenservice. “Mensen kunnen hun verzoek naar ons sturen en vervolgens zullen wij per geval bekijken of reizigers een deel van hun geld terug kunnen krijgen”.