Categorieën: Nieuws

Storing treinverkeer Buitenpost was gevolg van kabelbreuk

De stroomstoring die donderdagmiddag en -avond het treinverkeer tussen Groningen en Buitenpost lam legde was het gevolg van een breuk in een voedingskabel. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten.

“Het ging om een uitzonderlijke situatie”, vertelt woordvoerder Huub Veeneman van ProRail. “Langs de baanvakken in Nederland hebben we allemaal kabels liggen. Bij Hoogkerk brak als gevolg van verzakking een voedingskabel. Hierdoor werkte de baanvakbeveiliging, zoals seinen, wissels en overwegen, niet meer. Omdat je hierdoor een erg onveilige situatie op het spoor krijgt hebben we gelijk besloten om het treinverkeer stil te leggen”.

“Wij kregen rond 17.00 uur de eerste melding binnen van de storing”, vertelt woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland. “De sneltrein die even eerder, om 16.53 uur, was vertrokken kwam bij Hoogkerk tot stilstand en is teruggereden naar het Hoofdstation. De stoptrein van 17.04 uur kwam te vervallen”. Pieterman legt uit dat er direct verschillende bussen zijn ingezet. “De eerste bus in Groningen kwam rond 17.15 uur aan op het station. In Buitenpost verscheen de eerste bus om 17.30 uur op het parkeerterrein”. Aan sneltreinreizigers, of mensen die een vouwfiets bij zich hadden, werd geadviseerd om om te reizen via Meppel. De problemen waren rond 20.00 uur verholpen.

Zowel Arriva als ProRail betreuren de overlast en de vertraging voor de reizigers die in sommige gevallen opliep tot 90 minuten. “De afgelopen week hebben we te maken gehad met verschillende storingen tussen Groningen en Leeuwarden”, vertelt Veeneman. “Vorige week werd er bij Buitenpost door een aannemer een kabel kapot getrokken waardoor de dienstregeling niet optimaal kon worden uitgevoerd. En op de Julianastraat in Leeuwarden hadden we te maken met vandalisme waardoor de spoorbomen niet meer goed functioneerden”.

Pieterman laat weten dat reizigers die donderdag gedupeerd zijn door de storing een deel van hun geld terug kunnen krijgen via de klantenservice. “Mensen kunnen hun verzoek naar ons sturen en vervolgens zullen wij per geval bekijken of reizigers een deel van hun geld terug kunnen krijgen”.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Bedenker veiligheidsapp uit Groningen veroordeeld voor oplichting

Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…

2 uur geleden

Schoorsteenbrand in woning aan de Pop Dijkemaweg in Stad

Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…

5 uur geleden

Tot en met het weekend veel bewolking, vrij zacht en vrijwel droog

De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…

18 uur geleden

Aangeschoten vrouw botst op verkeersheuvel

Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…

1 dag geleden

Waterlekkage en stroomstoring in Tasmantoren

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…

2 dagen geleden

Auto te water langs N360 bij Ten Post

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…

2 dagen geleden