Categorieën: Nieuws

Storing treinverkeer Buitenpost was gevolg van kabelbreuk

De stroomstoring die donderdagmiddag en -avond het treinverkeer tussen Groningen en Buitenpost lam legde was het gevolg van een breuk in een voedingskabel. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten.

“Het ging om een uitzonderlijke situatie”, vertelt woordvoerder Huub Veeneman van ProRail. “Langs de baanvakken in Nederland hebben we allemaal kabels liggen. Bij Hoogkerk brak als gevolg van verzakking een voedingskabel. Hierdoor werkte de baanvakbeveiliging, zoals seinen, wissels en overwegen, niet meer. Omdat je hierdoor een erg onveilige situatie op het spoor krijgt hebben we gelijk besloten om het treinverkeer stil te leggen”.

“Wij kregen rond 17.00 uur de eerste melding binnen van de storing”, vertelt woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland. “De sneltrein die even eerder, om 16.53 uur, was vertrokken kwam bij Hoogkerk tot stilstand en is teruggereden naar het Hoofdstation. De stoptrein van 17.04 uur kwam te vervallen”. Pieterman legt uit dat er direct verschillende bussen zijn ingezet. “De eerste bus in Groningen kwam rond 17.15 uur aan op het station. In Buitenpost verscheen de eerste bus om 17.30 uur op het parkeerterrein”. Aan sneltreinreizigers, of mensen die een vouwfiets bij zich hadden, werd geadviseerd om om te reizen via Meppel. De problemen waren rond 20.00 uur verholpen.

Zowel Arriva als ProRail betreuren de overlast en de vertraging voor de reizigers die in sommige gevallen opliep tot 90 minuten. “De afgelopen week hebben we te maken gehad met verschillende storingen tussen Groningen en Leeuwarden”, vertelt Veeneman. “Vorige week werd er bij Buitenpost door een aannemer een kabel kapot getrokken waardoor de dienstregeling niet optimaal kon worden uitgevoerd. En op de Julianastraat in Leeuwarden hadden we te maken met vandalisme waardoor de spoorbomen niet meer goed functioneerden”.

Pieterman laat weten dat reizigers die donderdag gedupeerd zijn door de storing een deel van hun geld terug kunnen krijgen via de klantenservice. “Mensen kunnen hun verzoek naar ons sturen en vervolgens zullen wij per geval bekijken of reizigers een deel van hun geld terug kunnen krijgen”.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Student & Stad en D66 bezorgd over kinderrechten in asielopvang Groningen

De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…

32 minuten geleden

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, terwijl aantal werkenden flink stijgt

Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…

1 uur geleden

Bornholmstraat vanaf maandag week dicht richting Groningen-Zuidoost bij rotondes onder Ring-Zuid

De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)

1 uur geleden

Geen opvolger voor een Sphinx zoals Yoda? ‘Hij heeft echt nergens last van!’

“Hij lijdt niet onder zijn uiterlijk”, vindt Remco uit Haren. Maar naaktkat Yoda is voor…

2 uur geleden

Stadjer (22) raakt zwaargewond bij verkeersongeval bij Delfzijl

Op de Hogelandsterweg (N997) bij Delfzijl vond dinsdagavond een ernstig verkeersongeval plaats waarbij twee auto’s…

2 uur geleden

Bewegen is Goud wil nieuwe sporthal in Groningen Zuid

De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…

6 uur geleden