Volgens de Stadspartij krijgt de gemeente Groningen geen geld van het rijk voor de tweede fase van de Regiotram. De eerste fase behelst de aanleg van de brede tram in de stad.
De tweede fase gaat van start als de tram vanuit de stad de regio in gaat rijden. Het geld, zo’n 400 miljoen euro, moet komen uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Die pot is volgens de stadspartij inmiddels al op.
Daarmee vervalt volgens de partij, de reden om een brede en dus duurdere tram in de stad te laten rijden. Een smalspoortram is goedkoper en neemt veel minder ruimte in beslag
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
Bekijk reacties
Zelden zo'n onzin gelezen. "Brede tram", belachelijk. Het verschil tussen 2m65 (de "brede" trammaat) en 2m40 (de "normale" trammaat) is nauwelijks merkbaar. Beide trams hebben in de breedte MINDER ruimte nodig dan de huidige stadsbus (2m55), omdat die moet sturen, maar dit alles wil de stadspartij niet horen.
De breedte van het spoor is ook niet relevant. De totale breedte van een trambaan (tramrails + ruimte daartussen en daarbuiten) verandert niet als je smalspoor toepast. Het gaat immers niet om spoorbreedte, maar de VOERTUIGbreedte. Die verandert niet als je in plaats van normaalspoor smalspoor legt. De totale breedte van de baan verandert dus ook niet. Daarbovenop: een trambaan is altijd smaller dan een busbaan, maar dit alles wil de stadspartij niet horen.
De pot waar de stadspartij het over heeft, het MIRT, is van de Rijksoverheid en is niet van toepassing op de tram. De compensatiegelden voor de Zuiderzeelijn (RSP), wel. Die pot is nog lang niet leeg, maar dit alles wil de stadspartij niet horen.
Gelukkig voor ons Stadjers neemt de rest van de gemeenteraad, laat staan B&W, de stadspartij niet serieus. Die baseren zich liever op juiste en volledige informatie, dus ook op al die zaken die de stadspartij allemaal niet wil horen.
En ik maar denken dat de Stadspartij tegen de tram is. http://stadspartijgroningen.nl/home/?page_id=758
Nu willen ze kennelijk wel een tram maar een die niet kan aansluiten op het spoor, want stel je voor dat het project op de toekomst is voorbereid zeg!