Volgens de Stadspartij krijgt de gemeente Groningen geen geld van het rijk voor de tweede fase van de Regiotram. De eerste fase behelst de aanleg van de brede tram in de stad.
De tweede fase gaat van start als de tram vanuit de stad de regio in gaat rijden. Het geld, zo’n 400 miljoen euro, moet komen uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Die pot is volgens de stadspartij inmiddels al op.
Daarmee vervalt volgens de partij, de reden om een brede en dus duurdere tram in de stad te laten rijden. Een smalspoortram is goedkoper en neemt veel minder ruimte in beslag
Het plan om een nieuw appartementencomplex met 160 woningen te bouwen aan de Friesestraatweg gaat…
De brief die ondernemers afgelopen week hebben ontvangen over de reclamebelasting is nog geen aanslag.…
Het pand van café Salud aan de Carolieweg staat te koop. Eerder dit jaar opende…
Personeelsleden en beveiligers van café Donovan's in de Peperstraat zijn afgelopen week door de politie…
Het zonovergoten weer van de afgelopen dagen gaat in de nieuwe werkweek plaatsmaken voor herfst…
De eerste thuiswedstrijd van Donar in het nieuwe basketbalseizoen is uitgelopen op een teleurstelling. Een…
Bekijk reacties
Zelden zo'n onzin gelezen. "Brede tram", belachelijk. Het verschil tussen 2m65 (de "brede" trammaat) en 2m40 (de "normale" trammaat) is nauwelijks merkbaar. Beide trams hebben in de breedte MINDER ruimte nodig dan de huidige stadsbus (2m55), omdat die moet sturen, maar dit alles wil de stadspartij niet horen.
De breedte van het spoor is ook niet relevant. De totale breedte van een trambaan (tramrails + ruimte daartussen en daarbuiten) verandert niet als je smalspoor toepast. Het gaat immers niet om spoorbreedte, maar de VOERTUIGbreedte. Die verandert niet als je in plaats van normaalspoor smalspoor legt. De totale breedte van de baan verandert dus ook niet. Daarbovenop: een trambaan is altijd smaller dan een busbaan, maar dit alles wil de stadspartij niet horen.
De pot waar de stadspartij het over heeft, het MIRT, is van de Rijksoverheid en is niet van toepassing op de tram. De compensatiegelden voor de Zuiderzeelijn (RSP), wel. Die pot is nog lang niet leeg, maar dit alles wil de stadspartij niet horen.
Gelukkig voor ons Stadjers neemt de rest van de gemeenteraad, laat staan B&W, de stadspartij niet serieus. Die baseren zich liever op juiste en volledige informatie, dus ook op al die zaken die de stadspartij allemaal niet wil horen.
En ik maar denken dat de Stadspartij tegen de tram is. http://stadspartijgroningen.nl/home/?page_id=758
Nu willen ze kennelijk wel een tram maar een die niet kan aansluiten op het spoor, want stel je voor dat het project op de toekomst is voorbereid zeg!