De Vereniging Bewonersbelangen Lodewijkstraat vreest dat er schade aan de huizen in de straat ontstaat als er niet binnenkort iets gebeurt aan de trillingen van passerende treinen. Dat schrijft de vereniging in een open brief aan spoorbeheerder ProRail.
Volgens de bewoners is het probleem al enige jaren bekend bij ProRail, maar gebeurt er in feite niets. De vereniging vreest dan ook dat schade aan de casco van de woningen in de Lodewijkstraat onvermijdelijk zal zijn mochten er nog zwaardere (goederen)treinen op het traject van Groningen naar Nieuweschans gaan rijden.
Naast de schade aan de huizen, is er ook sprake van geluidsoverlast, welke volgens de vereniging vooral afkomstig is van het zogenaamde ‘wisselcomplex’ voor de huisnummers 8 tot en met 16. Van de beloftes van ProRail om iets aan de overlast te doen, is volgens de bewoners weinig van terecht gekomen. Zij zouden het wisselcomplex dan ook graag verplaatst zien naar het nieuwe station Europapark.
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Donar heeft zondagmiddag in Charleroi verloren van Spirou Basket. Ondanks de steun van tientallen meegereisde…
Bij de Euroborg is het door brand getroffen koffiehokje bij het uitvak vervangen door een…
Bekijk reacties
Dat spoor ligt er al langer dan die mensen daar wonen.
ben ik het helemaal mee eens inspekteer eerst het gebied voor je er gaat wonen
ik woon in beijum en sinds daar bussen rijden trillen mijn ramen en vallen de kopjes van tafel maar niemand wil mij geloven.
@wadloper Vanaf dag 1 dat de wijk (+/- 1979)gebouwd werd rijden er al bussen. Wat is je punt?
Daar ligt een wisselstraat met volgens mij 1:9-wissel. Ik denk dat wissels met een grotere hoekverhouding veel zouden schelen. Sowieso zou die hele wisselstraat wel eens op de schop mogen, want nu stoptreinen naar Zwolle van spoor 6b en 7b gaan en de trein naar Nieuweschans van 4b, liggen de sporen erg onpraktisch. Vooral die trein van/naar Nieuweschans blokkeert nu 4x per uur alle sporen, omdat ie de hele wisselstraat moet oversteken.
Wellicht is dat ook de reden van de klachten nu? Vroeger reden de meeste treinen daar rechtdoor, terwijl sinds dit jaar een groot deel van de treinen op die plek van spoor moet wisselen. Een trein die zich met z'n ijzeren wielen door een krappe wisselstraat moet persen geeft veel meer trilling dan een trein die rechtdoor over een wissel rijdt. De reactie "die treinen rijden al langer dan die mensen daar wonen dus zeur niet" is derhalve een beetje kort door de bocht. Het spoorgebruik op deze wissels is sinds dit jaar namelijk compleet anders dan voorheen.