De Stadspartij wil geld van de gemeente om het alternatieve plan voor de tram in de stad te promoten.
Het alternatieve plan voor de tram is veel goedkoper dan de plannen van de gemeente. De Stadspartij wil vanaf de spoorlijn naar Sauwerd een aftakking naar Zernike. Daarnaast zouden er enkele treinhaltes in de stad bij moeten komen.
De Stadspartij wil dat de Groningers ook een goed beeld van deze plannen krijgen.
Donar heeft de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar gewonnen. Gemakkelijk ging het vrijdagavond niet in…
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond een…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
De tunnel aan de Vierverlatenweg lag vrijdagmiddag vol met suikerbieten, nadat een volgeladen vrachtwagen een…
Museum aan de A in Groningen heeft meer dan vijftig maritieme objecten en scheepsbouwtekeningen met…
Bekijk reacties
Wat heeft het voor nut omdat te promoten? Laat een preliminair haalbaarheids onderzoek uitvoeren. Ik zou het spoor verleggen en via de Friesestraatweg naar Zernike laten rijden. Je maakt dan een hoop ruimte vrij in de stad, en studenten kunnen vanaf het hoofdstation doorreizen. Vanaf Zernike ga je over het van Starkenborgkanaal en sluit je schuin weer aan op het oude spoor. De Walfridusbrug kun je wel weer hergebruiken, door die los te schroeven en een kilometer of twee te verplaatsen.
Het Noorderstation verdwijnt, das jammer maar de mogelijkheden die je creëert door de doorsnijding door het spoor op te heffen zijn legio.
Het plan voor een spoorlijn naar Zernike is ook bekend als (onderdeel van ) Plan B, bedacht door enkele personen die geen tram in de binnenstad willen. Om treinen naar Zernike te kunnen laten rijden is, volgens diezelfde personen, 195 tot 235 miljoen euro nodig. Voor dat enorme bedrag heb je dus alleen maar een goede verbinding tussen het Hoofdstation en Zernike, en misschien stations bij het Hoendiep en Paddepoel. De binnenstad, het UMCG, Kardinge en andere belangrijke locaties in de stad hebben aan die spoorlijn helemaal niets!
De tot nu toe ontwikkelde plannen voor 2 tramlijnen kosten weliswaar meer (310 miljoen), maar hebben de Stadjers veel meer te bieden. Niet alleen Zernike en het Hoofdstation, maar ook de binnenstad (Grote Markt, Zuiderdiep), UMCG (hoofdingang, en UMCG-noord), Kardinge, Noorderstation, winkelcentra Paddepoel en Selwerd, en de nog te realiseren P+R-locatie Zernike worden door deze tramlijnen met elkaar verbonden. Op een later moment kan het tramnetwerk nog worden verlengd en uitgebreid, zodat nog meer mensen van aantrekkelijk openbaar vervoer kunnen profiteren. Bovendien worden hele straten opnieuw, aantrekkelijker en veiliger ingericht en gaan er minder bussen in de binnenstad rijden. Het plan voor de 2 tramlijnen omvat véél meer dan alleen studentenvervoer naar Zernike.
De houding van de Stadspartij verbaast mij. Die partij stelt dus voor om maarliefst (circa) 220 miljoen euro te steken in een pure studentenlijn, waar de rest van de stad nauwelijks van profiteert! Maar was het niet de Stadspartij die altijd riep dat tramlijn 1 een onnodige studentenlijn zou worden? Wat willen de schreeuwers en negatieve lieden van de Stadspartij nu eigenlijk? Is het alleen een kwestie van overal tegenaan trappen of vinden ze alleen het vervoer van studenten naar Zernike belangrijk en doet de rest van de stad er niet toe?
Beste Njoy, wel eerlijk vergelijken. Plan B gaat ook over het openen van diverse extra stations in Groningen en de regio (hoezo, alleen een studentenlijn?), zoals Selwerd, Zonnelaan/Prinsesseweg, Friesestraatweg en Hoendiep/Suikerunie, Glimmen-De Punt, Tynaarlo en Assen-Zuid. Daarnaast zorgt Plan B voor een extra P+R Transferium op Driebond (N46/A7), nieuwe busverbindingen tussen Vinkhuizen en Zernike, Kardinge en Zernike, en door de Ulgersmaborg. Plus Plan B zorgt voor minder bussen over de Grote Markt, doordat het doorgaande studentenverkeer dan met de trein naar het Zernike gaat. Die overigens 2x zo snel is als de tram zou zijn. Dus Njoy, graag wel eerlijk vergelijken. Anders ben je net Karin Dekker en het Projectbureau Regiotram die ook keer op keer Plan B expres onjuist weergeven en dan belachelijk willen maken. Ik vind dat vrij kwalijk en veelzeggend wat betreft het niveau en betrouwbaarheid van dezen.
Beste Arthur. Ik ben eerlijk geweest door aan te geven dat de spoorlijn naar Zernike een onderdeel(!) is van Plan B. Het is niet aan mij om uitvoerig het gehele Plan B te beschrijven. Zouden alle nieuwe stations die jij hierboven noemt worden gerealiseerd, dan wordt de kostprijs van de spoorlijn naar Zernike hoger. Ik was zo aardig om niet 4 maar slechts 2 van die nieuwe stations te noemen, omdat ik Plan B anders had moeten wegzetten als een spoorlijn die minimaal 240 miljoen euro kost. Dan had je waarschijnlijk geschreven dat ik niet eerlijk vergelijk omdat ik was uitgegaan van de maximale kosten.
De andere onderdelen van Plan B (stations buiten de stad, nieuwe busverbindingen enz) heb ik hierboven niet besproken omdat ik alleen maar wilde wijzen op het enorme bedrag dat in Plan B nodig is om een trein naar Zernike te laten rijden. Als je de kosten van die spoorlijn afzet tegen het beperkte aantal 'hotspots' aan die spoorlijn (die voornamelijk is bedoeld voor vervoer van studenten naar Zernike), dan vind ik het voorstel om 2 tramlijnen aan te leggen (naar Zernike, Grote Markt, Zuiderdiep, UMCG, Kardinge, Winkelcentra Selwerd/Paddepoel) vele malen beter.
Het tramplan is weliswaar 1/3 deel duurder, maar heeft veel meer mensen iets te bieden. Bovendien kan het tramnetwerk worden uitgebreid naar andere wijken en naar de regio. Bij Plan B bestaat een eventuele uitbreiding alleen uit extra buslijnen. Daarom blijf ik erbij dat de spoorlijn uit Plan B een enorme investering is die, in verhouding tot het tramplan, veel minder nuttig is.
Over eerlijk vergelijken gesproken... De twee tramlijnen in de stad laat zich inderdaad het best vergelijken met de spoorlijn naar Zernike. Die spoorlijn is immers een belangrijk bestanddeel van Plan B, helemaal in financieel opzicht. De P+R-locatie Driebond, stations bij Assen-zuid, Assen-noord, Glimmen, Tynaarlo en Hoogkerk zoals jij noemt hebben helemaal niets met die 2 tramlijnen te maken! De kosten daarvan vallen ook nog eens buiten de 240 miljoen die nodig zijn voor de dure studentenlijn naar Zernike. Bovendien wordt over sommige van die stations en de P+R-locatie al langer nagedacht. Waarom moet ik dan het gehele Plan B vergelijken met de plannen voor de 2 tramlijnen? Pas dán zou ik appels met peren vergelijken. En dat heeft helemaal niets te maken met onjuist weergeven of belachelijk willen maken.
Njoy, je vergelijkt weldegelijk appels met peren. Want in die miljoenen zit ook het opheffen van vier overwegen (Paterswoldseweg, Peizerweg, Hoendiep en Friesestraatweg) en die vervangen door tunnels, inclusief het omhoog brengen van het spoor ter hoogte van Hoendiep. Bovendien gaat dat bedrag ook uit van een tweede brug over het Noord-Willemskanaal. Dus ja, je zit wel plan B behoorlijk onjuist weer te geven.
Plan B zorgt er voor dat vier gevaarlijke overwegen in schoolroutes verdwijnen en dat alle wijken langs het traject een goede spoorverbinding krijgen. De tram zorgt er juist voor dat vrijwel alle stadswijken hun rechtstreekse verbinding met de grote markt verliezen. Tel uit je winst.