De Stadspartij dringt aan op aanleg van een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen. De fractie vindt dat het geld voor de tram in de stad beter voor de spoorlijn gebruikt kan worden, want de tram lost het fileprobleem op de ringwegen niet op.
De aanleg ervan kost 300 miljoen euro. Als van dat budget 200 miljoen gebruikt wordt voor de aanleg van de trein, dan blijft er nog eens 100 miljoen extra over voor het overkappen van de Zuidelijke Ringweg. Dat is goed voor het milieu.
De aanleg van de spoorlijn kan ook een eind maken aan de verkeershinder door de ouderwetse spoorwegovergangen aan de westkant van de stad. De Stadspartij wil een debat in de Gemeenteraad en Provinciale Staten over de aanleg van de spoorlijn.
Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Bekijk reacties
Los van het feit of het een goed idee is of niet, schijnt de stadspartij nog steeds het verschil tussen college en gemeenteraad niet te kennen. College maakt beleid, raad controleert beleid.
Wat de stadspartij niet weet is dat wanneer de RegioTram wordt afgeblazen, de spoorlijn naar Heerenveen er ook niet komt. Een deel van de (verwachte) reizigers gaat met de RegioTram. Wanneer die reizigers er niet zijn, vanwege het net doorgaan van de RegioTram, zal de lijn zeker niet rendabel blijken waardoor die ook niet doorgaat. Je kiest dus alles of niets, niet het een of het andere.
onzin: (Extra) busbanen lossen dat probleem op. Veel goedkoper en efficienter. Als de stadstram hapert of geblokkeerd wordt, zit alles vast. De bus echter, kan altijd omgeleid worden.
In de stad Groningen is op het maaiveld geen ruimte meer voor een auto, autobus laat staan een geledebus of tram. Maar wat wel kan dat is mensen met de trein van Heerenveen naar het tranferium bij Peizermade/Hoogkerk en van daar uit met een helicopter naar de parkeerplaats van v/d Molen en dan met kleine electrisch aangedreven golfkarretjes naar het begin van de Nieuweweg + vv. Dan kunnen de bezoekers van Groningen toch nog gebruik maken van een luchverbinding en reizen via een spoorrail en het aan voelen van een geruisloze electrischh aan gedreven motor van het golfkarretje de rest moeten ze lopen want daarna zijn de centen op . Conclusie: Groningers laat je niets wijs maken laat de de bezoekers rijden tot aan de grenzen van de stad en vervoer ze onder de grond want daar is ruimte maar dan wel onder de kanalen door want deze leiden toch tot midden in de stad jullie noemen ze toch niet voor niets diepenring ! succes stadspartij geen trein voor mij maar een Metro daar zet je Groningen mee op de kaart er gaat van alles onder Groningen de kleinste stad met een Metrosysteem via het kanalen plan ?
Poeh een trein naar een plaatsje in Friesland met amper meer inwoners dan een Groningse wijk. Zeer de moeite.
Hij stopt ook in Drachten (en waarschijnlijk Hoogkerk, Marum en Leek) Dus weldegelijk een nuttige spoorlijn. Kan de A7 ontlasten.
De stadspartij wil geen spoorlijn naar Heerenveen, de stadspartij wil een stok om de tram mee te slaan. Ze grijpen inmiddels alles aan als het maar een stok oplevert om de tram mee te slaan; zie plan B, zie hun ongeloof over de bijdrage van het rijk, hun constante benadrukking van de grootte en zwaarte van de tram, hun compulsieve woordje "historische binnenstad".
De gemeenteraad en het college hebben gelukkig ook wel door dat wat de stadspartij zegt over dit soort zaken, meestal bedoeld is als stok om de tram mee te slaan. Geen zorgen dus, de tramplannen zijn niet in gevaar door wat de stadspartij van tijd tot tijd rondblèrt.
Dat heeft overigens het onbedoelde zij-effect dat áls ze eens een punt hebben, deze genegeerd kan worden 'omdat het maar de stadspartij is die het zegt'. Gelukkig zijn er ook politieke partijen in de Stad die in het geval tram wél weten waar ze het over hebben en die in zo'n geval zelf aan de bel trekken. Zie bijvoorbeeld die 17 miljoen onderfinanciëring, de halte Damsterdiep, de parkeervoorziening Kastanjelaan.
Overigens is de spoorlijn naar Heerenveen inderdaad een goed idee. Zeker in combinatie met de regiotram.
Het is wel opvallend. Iedere keer als de Stadspartij weer een plannetje heeft of ergens boos over is (en dat gebeurt nogal eens!), dan is OOG er als de kippen bij om daarover te berichten. Is dat omdat de journalisten van OOG lui zijn, en gewoon elk persbericht overnemen zodat ze zelf geen nieuws hoeven te zoeken? Of is OOG de 'partijomroep' van de Stadspartij? Daar begint het namelijk veel op te lijken....
Het is heel goed dat tenminste Oog nog aandacht besteed aan de tegenstanders van de tram.
Het dagblad vh Noorden en RTV Noord lopen gedwee achter de voorlichters van de huidige coalitie aan die zich helemaal heeft laten inpalmen door aannemers-consortiums en daarom de grote nadelen van het tramplan voor de burger verborgen houdt.
Helemaal met 'Feder' eens, dit is erg subjectief terwijl een krant/omroep toch echt objectief moet zijn. Het is zelfs strafbaar, belangenverstrengeling van kranten en omroepen!