Nog niet de helft van de docenten in het voortgezet onderwijs voelt zichzelf tevreden, betrokken en competent voor de klas. Dit blijkt uit onderzoek waarop Esther Canrinus volgende week promoveert aan de RUG.
De psychologe onderzocht hoe docenten in het voortgezet onderwijs hun beroep ervaren. Bijna 20 procent van de docenten is matig betrokken en gemotiveerd, heeft weinig vertrouwen in het eigen kunnen en is niet content met het beroep. Volgens Canrinus lopen deze mensen een hoger risico op uitval, zoals een burn-out.
Het is belangrijk dat aan deze groep aandacht wordt besteed door mensen die zich bezig houden met het personeelsbeleid. Van belang is ook dat docenten tevreden zijn over hun relatie met collega’s en leidinggevenden.
Geen slidings, niet rennen en geen ballen boven heuphoogte. Dit is walking football: een nieuwe…
Met een onverwacht zonnige maandag achter de rug, lijkt de herfst nu echt dichterbij te…
Maandagavond is een voetganger aangereden op de Emingaheerd in de Stad. Dat gebeurde ter hoogte…
De politie Groningen-Zuid heeft maandagavond een melding binnengekregen van 'een persoon die overlast geeft' op…
Het treinverkeer tussen Groningen en Leeuwarden is maandagmiddag verstoord geraakt door een wisselstoring op het…
Maandag aan het eind van de middag heeft een ongeval plaatsgevonden op de A7 bij…
Bekijk reacties
Niet allen de docenten zijn ontevreden. Ook leerlingen/studenten klagen steen en been. Ik doe de opleiding Front Office MBO-3 van het ROCvantwente. Als je ziet hoeveel uitval daar is, sla je stijl van achterover. Grootste ramp is nog wel de Electronische Leer Omgeving (ELO) met de naam N@tschool, welke gebruikt wordt door de ROC's. Docenten hebben nog niet eens zoveel te klagen; wie studeren moet middels het verguisde N2tschhol is nog veel minder af.