Nog niet de helft van de docenten in het voortgezet onderwijs voelt zichzelf tevreden, betrokken en competent voor de klas. Dit blijkt uit onderzoek waarop Esther Canrinus volgende week promoveert aan de RUG.
De psychologe onderzocht hoe docenten in het voortgezet onderwijs hun beroep ervaren. Bijna 20 procent van de docenten is matig betrokken en gemotiveerd, heeft weinig vertrouwen in het eigen kunnen en is niet content met het beroep. Volgens Canrinus lopen deze mensen een hoger risico op uitval, zoals een burn-out.
Het is belangrijk dat aan deze groep aandacht wordt besteed door mensen die zich bezig houden met het personeelsbeleid. Van belang is ook dat docenten tevreden zijn over hun relatie met collega’s en leidinggevenden.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Niet allen de docenten zijn ontevreden. Ook leerlingen/studenten klagen steen en been. Ik doe de opleiding Front Office MBO-3 van het ROCvantwente. Als je ziet hoeveel uitval daar is, sla je stijl van achterover. Grootste ramp is nog wel de Electronische Leer Omgeving (ELO) met de naam N@tschool, welke gebruikt wordt door de ROC's. Docenten hebben nog niet eens zoveel te klagen; wie studeren moet middels het verguisde N2tschhol is nog veel minder af.