Veel onduidelijkheid over verplicht inchecken ov-chipkaart studenten

nieuws
Foto: Poster uit de voorlichtingscampagne van vervoersbedrijf Arriva. - www.arriva.nl

Onder studenten is er veel onduidelijkheid of ze wel of niet verplicht moeten inchecken met hun OV-chipkaart in de treinen van vervoersbedrijf Arriva. Dat blijkt uit de reacties op een eerder verschenen artikel op deze website.

Studenten geven aan dat ze bekeuringen krijgen voor zwartrijden, terwijl anderen er met waarschuwingen van af komen. Anderen klagen over onduidelijke communicatie tussen vervoerder en student. De reacties komen niet alleen van studenten uit het Noorden, maar komen uit heel Nederland. OOG Radio heeft de afgelopen weken onderzoek gedaan naar de richtlijnen bij de verschillende treinvervoerders en komt tot een opmerkelijke conclusie.

Arriva
“Bij ons is verplicht in- en uitchecken nog niet verplicht”, vertelt woordvoerder Sigrid Homminga van Arriva Nederland. “Maar het is wel wenselijk dat men het doet”. Het inchecken wordt verplicht als de strippenkaart in de concessie Groningen-Drenthe op 3 november wordt afgeschaft. “Tot die tijd adviseren onze stewards in de treinen dat het inchecken vanaf die datum verplicht wordt. Dat betekent dat zij dus op dit moment geen bekeuringen uitdelen aan studenten die bijvoorbeeld vergeten zijn om in te checken”. Behalve de aanwijzingen van de stewards zal ook een voorlichtingscampagne op de verplichting wijzen.

Connexxion
“In Nederland is er een gouden regel”, zegt woordvoerder Henri Beltman van Connexxion. “En dat is dat in- en uitchecken in de bussen en treinen van ons bedrijf verplicht is”. Toch klinkt dat strenger dan dat er in werkelijkheid mee wordt omgesprongen. “Wij begrijpen heel goed dat je zoiets wel eens kunt vergeten. Je stapt in Amersfoort uit in een trein van de NS, en vervolgens stap je over in onze trein richting Barneveld. Dan kan het gebeuren dat je vergeet in te checken op ons systeem. Onze BOA (Buitengewoon opsporingsambtenaar, red.) zal vervolgens coulant optreden en de student er op wijzen dat het inchecken verplicht is”. Volgens Beltman is er echter wel een ‘maar’. “Als de reiziger stampij gaat maken, dan kan hij of zij wel een bekeuring verwachten”. Wanneer er definitief bekeuringen worden uitgedeeld durft de woordvoerder nog niet te zeggen. Op de vraag of het in- en uitchecken goed gecommuniceerd wordt met de reiziger, zegt Beltman dat dit absoluut gebeurt. “Vanuit TLS (Trans Link Systems, red.) wordt dit duidelijk gemaakt, maar ook bijvoorbeeld in onze bussen geven wij heel duidelijk aan met stickers en posters dat je het uitchecken niet moet vergeten”.

NS
“Bij ons hoeven studenten nog niet verplicht in- en uit te checken”, zegt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS. “Dit wordt verplicht vóór december 2012, maar wanneer dit precies zal zijn, kan ik nu nog niet zeggen”. Trinthamer zegt dat gekozen is om dit voor eind 2012 te doen omdat vanaf dan de papieren treinkaartjes afgeschaft worden. “Dat neemt overigens niet weg dat wij de studenten er niet op wijzen. Als onze controleur ziet dat een student niet ingechecked is dan zal hij hier wel op gewezen worden, maar een bekeuring zal niet uitgedeeld worden”.

Syntus
“Officieel is het in- en uitchecken bij ons verplicht”, vertelt woordvoerder Anne Marieke Voortman van Syntus. “In onze concessie hebben wij in mei de strippenkaart afgeschaft, en vanaf dat moment is het inchecken verplicht. Het is echter wel zo dat als studenten het vergeten, wij hen daarvoor niet een boete geven. Bekeuringen delen wij nog niet uit omdat de NS deze richtlijnen ook nog niet hanteert”. Eerder liet Geertje aan OOG TV weten dat zij zag dat verschillende studenten bekeurd werden op de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg. “In het begin van het nieuwe studiejaar zijn inderdaad verschillende studenten bekeurd. Dit hebben wij teruggedraaid. Via de klantenservice hebben zij hun geld teruggekregen”.

Veolia Transport
“In onze concessie in Limburg hebben wij op 7 juli 2011 de strippenkaart afgeschaft”, zegt woordvoerder Suzan van Beek van Veolia Nederland. “Vanaf dat moment is het in- en uitchecken bij ons ook verplicht. Dit betekent dat als je als student dit niet doet, je een bekeuring krijgt. Natuurlijk begrijpen wij ook dat je zoiets een keer kunt vergeten, waardoor wij als het een eerste keer gebeurt, een soort van gele kaart uitdelen. Maar gebeurt het vaker dan krijgt men een bekeuring voor zwartrijden”. Uit de reacties die geplaatst werden op de de website van OOG TV blijkt dat verschillende studenten problemen hebben met de slechte communicatie of inchecken wel of niet verplicht is. Van Beek wil hier echter niets van weten. “Wij hebben dit duidelijk gecommuniceerd via de TFT-schermen op onze treinstations en ook via onze website”.

Conclusie
Wat opvalt is dat de meeste vervoerders op dit moment dezelfde handelswijze toepassen. Namelijk die van coulant zijn en de student er op wijzen dat inchecken eigenlijk wel moet. Veolia is de enige treinvervoerder die op dit moment bekeuringen uitdeelt aan niet-incheckende studenten, maar past in dat beleid wel enige coulance toe. De NS is de enige vervoerder bij wie het inchecken nog niet verplicht is.

Vanaf 3 november wordt de situatie voor de student onoverzichtelijker. Bij Arriva zullen dan niet-incheckende studenten ook beboet worden. De NS stelt het bekeuren tot nader order niet in, net als Syntus en Connexxion, die nog geen datum hebben vastgesteld.