Spoorbeheerder ProRail begint komende maandag met het aanbrengen van een speciale gel die het spoor stroever moet maken. Met de beslissing begint de spoorbeheerder een week eerder met de voorzorgsmaatregel dan gepland.
De regen en de vallende bladeren zorgen voor gladde sporen. Behalve de platgereden bladeren zorgen ook roest, olie en algen voor een spekgladde laag op de spoorstaven. Om te voorkomen dat de treinen bij het remmen en optrekken slippen, passen machinisten van de treinen hun snelheid aan. Dit kan tot vertraging leiden.
Om het spoor stroever te maken worden op verschillende trajecten Sandite op de rails aangebracht. Dit is een speciale anti-slipgel bestaande uit zand en metaaldeeltjes. Het middel wordt aangebracht op routes waar regelmatig gladheid optreedt, bijvoorbeeld tussen Haren en Assen. Om Sandite aan te brengen zal er een speciale trein rijden. Deze trein zal niet rijden op de noordelijke nevenlijnen waar vervoersbedrijf Arriva rijdt. De Stadler-treinen kunnen namelijk zelf het middel op de rails aanbrengen.
Daarnaast worden er verschillende preventiemaatregelen genomen. Zo worden op verschillende plekken bladeren langs het spoor verwijderd en worden er rasters langs de baanvakken geplaatst om bladeren op te vangen. De spoorbeheerder geeft aan dat de problemen niet alleen in Nederland spelen, maar wereldwijd voorkomen.