Foto: Sebastiaan Scheffer
De treinen van vervoersbedrijf Arriva gaan energiezuiniger rijden. Hierdoor zal het dieselverbruik verminderd worden.
In de bestuurderscabine van de machinisten zijn apparaatjes geïnstalleerd waar de bestuurder af kan lezen hoeveel diesel hij verbuikt per gereden kilometer. Per vestiging hebben de machinisten een target gekregen. De gegevens die de apparaatjes verzamelen zullen gerapporteerd worden, en zullen uiteindelijk geanalyseerd worden.
Het duurzaam rijden heeft als gevolg dat de machinist een rustigere rijstijl heeft. Ook zal de trein bij stations, met behulp van het elektro dynamisch remmen, rustiger afremmen. Daarnaast zal één van de twee motoren van de trein op stations sneller uitgeschakeld worden, waardoor er minder lawaai en vervuiling optreedt. Wel zegt het bedrijf dat het energiezuinig rijden niet ten koste mag gaan van de punctualiteit. Dat betekent dat een machinist pas energiezuinig mag gaan rijden als aan voorwaarden veiligheid en punctualiteit is voldaan.
Zaterdag in OOG SPORT volop voetbal. Live flitsen van vier duels, PKC'83-Velocitas 1897 uit 1H,…
De gemeente Groningen vraagt om herziening van het ontwerp luchthavenbesluit Eelde. Het springt daarmee op…
De nieuwe, kindvriendelijke knoopcelbatterij, bedacht en mede ontwikkeld door twee voormalige artsen uit het UMCG,…
Komende maandag, dinsdag en woensdagnacht zou een aantal bewoners van De Meeuwen en rond de…
De gemeente roept ontwikkelaars op om met plannen te komen voor de voormalige parkeergarage aan…
In 'Eem de stad in' is Rutger van der Weerd de gast aan tafel. Hij…
Bekijk reacties
Maak er een wedstrijdje van en geef de best presterende machinist een pluim !