Treindienstleider aan het werk op de verkeersleidingspost van ProRail in Groningen. Foto: Sebastiaan Scheffer
Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden moeten ook vrijdagavond nog rekening houden met forse vertragingen. Door een defecte spoorbrug is er tussen Hurdegaryp en Leeuwarden maar beperkt treinverkeer mogelijk.
De problemen ontstonden rond 14.45 uur bij het sluiten van de Greunsbrug in Leeuwarden. Bij het dichtdraaien bleek de vergrendeling van de brug niet meer te werken, waardoor de seinen op het baanvak tussen Hurdegaryp en Leeuwarden op rood bleven staan.
Gelijk werd besloten om de sneltreinen van 14.53 uit Groningen en 14.59 uur uit Leeuwarden op te heffen. De verwachting is dat de rest van de avond er ook geen sneltreinen meer zullen rijden. Op dit moment rijden er alleen stoptreinen tussen Groningen en Hurdegaryp. Op het Friese station kunnen reizigers overstappen op een andere trein die één keer in het uur naar Leeuwarden rijdt. Ook heeft vervoersbedrijf Arriva pendelbussen ingezet die naar de Friese hoofdstad rijden.
De verwachting is dat de problemen met de Greunsbrug tot het einde van de dienstregeling duren. Medewerkers van spoorbeheerder ProRail zijn ter plaatse druk bezig om het euvel te verhelpen. Treinreizigers moeten daarom rekening houden met een vertraging van een half uur.
Zoveel mogelijk mensen samenbrengen op de Vismarkt op 26 mei voor een diner. Dat is…
De waterpoloërs van TriVia Dames 1 zijn afgelopen weekend kampioen geworden in de eerste klasse…
Bij een verkeersongeluk maandagmiddag op de Plutolaan in de wijk Paddepoel is een automobilist op…
Ben je chronisch ziek of heb je een kind dat chronisch ziek is? En moest…
Deze weken worden in het Zuiderplantsoen planten, struiken en bomen geplant. Kortom: In het nieuwe…
Komende vrijdag leggen de medewerkers van IKEA het werk neer. De landelijke directie van de…
Bekijk reacties
u bedoelt natuurlijk als geboren nederlander hardegarijp, je kunt altijd nog achterlijk gaan praten en zeggen hupengriep
Beste Wadloper,
Hier hebben we het eerder over gehad. Ook bij dit voorbeeld maken we als omroep gebruik van de officiële plaatsnaam. De naam Hardegarijp is in 1989 door de gemeente Tietjerksteradeel ingeruild voor Hurdegaryp.
Ik wil hier niet een discussie beginnen, maar eerder stof tot nadenken plaatsen.
Breng je zo niet mensen in verwarring. Jullie zijn een nederlandstalige internetsite en daarom vind ik dat je ook de nederlandse plaatsnaam naam moet gebruiken. Als je toch de officiële naam wilt gebruiken dan moet je ook
's-Gravenhage en 's-Hertogenbosch gebruiken ipv Den Haag en Den Bosch ( dit zijn de officiële namen ), maar dat gebeurt niet. Waarom doen we dat dan wel bij sommige friese plaatsen? Terwijl dat zeer veel verwarring schept.
Het is wel een interessante discussie, Tjibbe, die je begint.
Als je naar Den Haag rijdt kun je keurig de borden met Den Haag volgen. Als je echter naar Zwaagwesteinde wilt, dan kun je nu nog keurig de borden volgen, maar deze zullen de komende tijd allemaal verandert worden in 'De Westereen'. De plaatsnaamborden, die de bebouwde kom aangeven, geven, voor zover ik weet, al alleen nog maar deze naam aan. Dit geldt dus nog voor een aantal stations op het traject.
Moet je als website de plaatsnamen gebruiken die op de plaatsnaamborden en ANWB-borden staan, of moet je gebruik maken van de plaatsnaam die we allemaal kennen, maar waaronder het straks met navigatie, of bordbewijzering, niet meer te vinden is?
even ter verduideling. ‘s-Gravenhage en ‘s-Hertogenbosch zijn de officiële plaatsnamen.
Ik proef hier wat anti-fries sentiment. Ik vind zelf Hurduhguruup veel grappiger klinken dan Hardegarijp.