De bewoners van de vernieuwde Grunobuurt zijn woedend op woningcorporatie Nijestee.
Volgens de bewonersorganisatie zijn ze al sinds 2007 niet goed ingelicht over de kosten die verbonden zijn aan hun nieuwe verwarmingssysteem
Die viel namelijk honderden euro’s hoger uit dan verwacht. En dit terwijl de nieuwbouwwoningen juist zijn ontworpen om zo min mogelijk energie te verbruiken.
Zo zijn de woningen extra geïsoleerd en wordt er gebruik gemaakt van aardwarmte om de huizen te verwarmen. Volgens de bewonersorganisatie zijn ze al sinds 2007 niet goed ingelicht over de kosten. Nijestee spreekt van een communicatiefout met de gedupeerde bewoners.
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
Bekijk reacties
Communicatiefout? Hebben ze soms de verkeerde rekening gestuurd? Het is toch van den zotte dat de bewoners opdraaien voor een kennelijk niet zo duurzame verwarmingsysteem. Voor 180 euro kan ik mijn woning 60m2 bijna 3 keer stoken.
Wel een beetje jammer dat de reactie van Nijestee niet in beeld is. Die is wel gefilmd, maar door OOG per ongeluk gedelete. Tsja.
Kern van onze reactie: het betreft een contract tussen de leverancier van de energie (ENDEA) en de bewoners. Maar Nijestee eist wel van leveranciers dat ze helder communiceren met onze bewoners. Dat lijkt hier niet helemaal te lukken.
Daarom heeft Nijestee van ENDEA geeist dat ze op korte termijn de gerezen vragen beantwoorden.
Schuif de verantwoordelijkheid maar door. Het is trouwens NDEA (nadat ik op jullie website had gekeken omdat ik ENDEA niet kon googelen). Als je woningen verhuurt in de sociale sector met daarbij een gedwongen afname bij 1 producent (hoe duurzaam ook) dien je er voor te zorgen dat het betaalbaar blijft. Mensen met een eigen ketel en een zuinig gebruikspatroon kunnen voor 60 euro in de maand klaar zijn. Als je dan door de gekozen constructie veel hogere kosten hebt ben je niet duurzaam bezig. Bovendien zet het duurzame energie in een slecht daglicht.
Kennelijk is er gekozen voor een constructie waarbij de investering te hoog is in vergelijking met de besparingen. Dat vind ik nog al nalatig. Een eerste vereiste bij duurzame projecten is dat je er veel aandacht aan besteed, zodat het ook echt duurzaam is. Dat is niet mogelijk in de uitbestedingscultuur die er momenteel in de bouw heerst. Coöperaties zijn bedrijven geworden die eerst naar de centen kijken en dan pas naar de bewoners. Dat moet andersom.
Als Nijestee vind dat er helder gecommuniceerd moet worden laat ze dan eerst eens de hand in eigen boezem steken. Kennelijk heeft Gaaike Eeuwema geen flauw idee hoe medewerkers van Nijestee met huurders omgaan.
Ga maar eens een tijd lang huurders bellen die net een poging hebben gedaan om op een fatsoenlijke wijze met een van uw medewerkers te communiceren. (En dan bedoel ik niet de mensen die reparaties verrichten.) Dan kom je er vanzelf achter dat de tekst uit de gedragsregels van Nijestee 'Wij bedragen ons netjes en beleefd' (t.o.v huurders) bij een verschillende medewerkers toch een heel andere betekenis heeft.
Even terzijde:
een gemiddeld gezin betaald per maand € 200,--
electra+ gas/ water € 20,-- p/mnd.Eén één persoonshuishouden valt alleen qua water en electra goedkoper uit.
wat is de besparing in de nieuwe grunowijk ?
het electra gebruik niets, warmwater niets alleen kan men op de stookkosten besparen en dat is meestal een x percentage van de gasrekening verbruikt men gas om warmwater te verkrijgen dan is dit van toepassing en zal de besparing ongeveer 40% aan gas opleveren! gaat men vaak douchen en extralang dan word het verschil aanzienlijk kleiner en de besparing minder. Let op in een woning zit gemiddeld een cv ketel van 28 kw om de woning te verwarmen heeft men maar 40% van de capaciteit nodig dat is 11,2 kw het volle vermogen 28kw is alleen om warmwater te maken . Conclusie besparing op 40 % van het vermogen is te verwaarlozen. als het warmwater via een electrasysteem gaan dan zal de electra nota beduidend hoger uitvallen . Er is maar één gewin en dat is het milieu. Rechtvaardiger zou zijn een belastings korting om dat men in een EPC woning woont met deze besparing kan men de energie rekening aanvullen . zodat men niet de dupe is van een zgn Energie inovatievewoning. http://www.klussenreus.nl
Beste Wilma,
Je kunt me mailen op g.euwema@nijestee.nl
Ik hoor graag welke klachten je precies hebt.
Met vriendelijke groet,
Gaaike Euwema
Nijestee
Nu wordt inderdaad gevraagd om helderheid wat betreft de kosten aan Ndea. Wat mij betreft is het heel helder wat ik moet betalen. Ik ben het er alleen niet mee eens. Nijesee heeft ervoor gekozen een duur systeem te plaatsen, wat vervolgens bij de bewoners wordt afgerekend. Ik huur in theorie sociaal, maar in de praktijk zit ik nu ruim boven die grens omdat de ketelkosten van 120 euro ineens uitbesteed worden en daardoor niet meer bij de huur in zitten. Mijn energieverbruik is bij deze verhoogd van 50 euro per maand (totaal) in vorig woningen, naar 180 euro per maand. De voorlichting over dat het goedkoper zou zijn is slechts gericht op het elektriciteitsverbruik. Voor het gemak hebben ze er niet bij vermeld dat de ketelkosten zo hoog liggen, dat het vele malen duurder is dan een 'gewoon systeem'.
ach bij Nijestee zijn ze alleen maar op je geld uit. In 2003 een huurcontract getekend met 500 euro borg. We kregen echter een andere woning aangeboden en hebben zelf een geschikte nieuwe huurder gevonden om ons contract over te nemen. Nieuwe huurder tekent contract, maar wij kregen onze 500 euro niet terug... Schandalig...
Beste Lars,
Je betaalt nooit borg bij Nijestee. Wat we in nieuwbouwprojecten wel vragen, is een waarborgsom de wordt verrekend met de eerste maand huur.
Dat doen we omdat we helaas te vaak werden geconfronteerd met mensen die zich vlak voor tijd terug trokken als huurder.
De door Nijestee gehanteerde systematiek is dan ook heel gewoon en niet uniek.
Met vriendelijke groet,
Gaaike Euwema
Nijestee
Beste Gaaike,
Waarborgsom of borg; ik begrijp dat de bijdrage is om te voorkomen dat jullie zonder huurder zitten, maar we hadden zelf een geschikte kandidaat gevonden die het huurcontract heeft overgenomen en ook de waarborg heeft betaald. Dat is toch gewoon 500 euro afpakken?
Groet
@Lars
Als de ingangsdatum van de huurovereenkomst hetzelfde is, krijg je van Nijestee €500,- terug.
Je kunt me bereiken op g.euwema@nijestee.nl
@Wilma
Ik heb nog geen mail van je ontvangen. Als je bellen moeilijk vindt, mag je me ook bellen op 050-8533501
Inmiddels hebben Gaaike en ik dit per mail opgepakt en - alhoewel we van mening verschillen- wil ik wel aangeven dat Nijestee open staat voor discussie; mijn eerder geformuleerde standpunt mag u derhalve negeren.