De parkeerplaatsten aan de Zonnelaan in Paddepoel verdwijnen als de tram door de straat gaat rijden. Dat heeft het stadsbestuur besloten.
De bewoners wilden de parkeerplekken graag houden, maar de gemeente vreest dat er dan onveilige verkeerssituaties gaan ontstaan.
Het stadsbestuur zegt dat er in de zijstraten van de Zonnelaan nog voldoende parkeerplaatsen zijn. Als dat er te weinig zijn worden er extra parkeerplaatsen aangelegd.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Als het stadsbestuur oprecht begaan was met verkeersveiligheid, zou ze beter helemaal geen tram kunnen laten rijden. Trams zijn van alle vervoermiddellen het meest onveilig. Kijk maar hoe vaak in Amsterdam/Den Haag/Rotterdam trams betrokken zijn bij ongevallen; relatief veel vaker dan bussen.
Dat komt o.a. door de veel langere remweg, valrisico door gladde rails, de voor fietsers gevaarlijke spleet bij de rails, en de onmogelijkheid om nog uit te wijken bij een dreigende aanrijding. Bij een Regiotram is door het hogere gewicht de remweg nóg langer dan bij normale stadstrams die je in de grote steden ziet. Dat zijn allemaal dingen waarmee je rekening moet houden (en wat men onvoldoende doet).
Ja hoor, maak de bevolking maar weer bang met oneerlijke vergelijkingen. De trams die in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag rijden zijn oude trams, op rails die zijn aangelegd in een periode dat er anders werd gekeken naar verkeesveiligheid dan vandaag de dag. De tram die in Groningen gaat rijden krijgt een trambaan waarbij veel meer aandacht is voor verkeersveiligheid dan de tramsystemen die destijds in andere steden zijn aangelegd. Natuurlijk zal er wel eens een ongeluk gebeuren, maar doe nu niet alsof de tram het er veel gevaarlijker op maakt. Je vergelijkt appels met peren en je reactie lijkt meer stemmingmakerij. Overigens; wel eens gezien hoe vaak bussen betrokken zijn bij aanrijdingen? En was het juist niet in Plan B dat er veel meer bussen gaan rijden? Misschien moet je je eens afvragen of Plan B wel zo goed is voor de veiligheid, gelet op het grote aantal bussen dat door de binnenstad blijft rijden.
Wat alleen wordt vergeten is dat de tram in Groningen gewoon niet nodig is en alleen van belang is voor die natte vlek die de gemeenteraad van het idee krijgt. Net als de Oostwand, net als het Damsterdiep, net als het Groninger Museum, net als het Waagplein, net als het oude Waagplein, net als het verkeerscirculatieplan, net als Meerstad. Etcetera etcetera.
geen tram is veel beter
Hulpverlening, verhuizingen, en ga zo maar door; alles via het troittoir. Wat maakt het uit. Dan de ondernemers, je boterham laten afpakken door de Grote Markt, ach wie zijn wij burgers!
en dat allemaal voor die paar spitsuurtjes.
De rest van de tijd zitten die lange trams praktisch leeg en kunnen er dus veel beter bussen ingezet. 3 of 4 elektrische harmonicabussen inzetten tijdens de spits is net zo schoon maar veel efficienter, veiliger en goedkoper.
De tram wordt een ongekend debacle voor dit toch al armlastige provinciestadje