De aanleg van de spoorlijn Groningen-Heerenveen gaat 123 miljoen euro meer kosten, dan er aan budget beschikbaar is. Dat blijkt uit onderzoek van een projectbureau. Het is daarmee onzeker of de lijn een haalbare kaart is voor het Noorden.
Het projectbureau becijfert de totale kosten van de aanleg op 700 miljoen euro, terwijl er op dit moment 577 miljoen euro in de pot zit. Het projectbureau heeft daarbij niet alleen gekeken naar de directe kosten van de aanleg, maar ook naar de exploitatie, het onderhoud en het beheer van de spoorlijn. Die laatste drie onderdelen moeten gefinancierd worden door de provincies Fryslân en Groningen.
Beide provincies laten nog uitzoeken wat de gevolgen van de aanleg van het spoor is voor de buslijnen. De resultanten van dat onderzoek zijn naar verwachting in het voorjaar bekend.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
ja gek hé,
in de jaren 70 werd er al gesproken over de ZUIDERZEELIJN die van groningen via hoogkerk drachten heerenveen lelystad almere naar schiphol zou lopen,
het is nu 2011 en zijn we dus 40 jaar verder en dan vinden die hersenloze sukkels het ook nog gek dat het duurder is geworden,
onderzoeken en gratis (v)reten en zuipen is het enige waar ze wakker voor worden.