De komst van de tram moet worden uitgesteld, omdat gemeenschapsgeld uitgeven aan zo’n groot project onverantwoord is in tijden van crisis. Dat zei Bert-Jan Hakvoort maandag op de nieuwjaarsreceptie van de Groningen City Club (GCC).
Volgens de voorzitter van de GCC wordt de binnenstad ook onbereikbaar door de vele bouwactiviteiten in de stad.
In plaats van de tram pleit Hakvoort voor een kabelbaan die door particulieren wordt gefinancierd. Bij voldoende financiers en politiek draagvlak kan het eerste deel van de kabelbaan nog dit jaar in gebruik worden genomen, zei Hakvoort. Dit gedeelte moet lopen van Europapark naar publiekstrekker Ikea.
Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…
Een 22-jarige man uit Groningen wordt verdacht van ernstige mishandeling en poging tot doodslag van…
De Groningse afdelingen van de JOVD en de Jonge Socialisten zijn het politiek gezien op…
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Bekijk reacties
Ook al was ik wat sceptisch, maar als die kabelbaan inderdaad zonder geld van de overheid kan worden gerealiseerd, dan moeten we het plan toch een kans geven. De tram kost namelijk 430 miljoen euro en als je op een rijtje zet wat de gevolgen zijn, dan blijkt die tram de rest van het openbaar vervoer en de gemeentebegroting te kanibaliseren.
En kijk hoe de dreigende aanleg van de tram zorgt voor enorme leegstand in de Oosterstraat. Terwijl de straat die met succes de tram kon tegenhouden, de Nieuwe Ebbingestraat, nu juist weer helemaal begint op te bloeien.
Nee, dan kunnen we beter honderden miljoenen investeren in plan B van Arthur Kamminga die het centrum links laat liggen en zorgt voor nog meer leegstand in het centrum. Die leegstand in de Oosterstraat heeft niets te maken met de tram, het is een aanname die nergens op is gebaseerd. Winkelleegstand komt in veel meer straten en steden voor en zal de komende jaren nog verder toenemen. De tram is juist goed voor het centrum in tegenstelling tot een studentenlijn plan B naar Zernike die er met een grote boog om het centrum heen gaat en net zo duur is. En die kabelbaan, laat maar komen wat mij betreft. Maar ik geloof er helemaal niets van dat er investoren voor gevonden worden. Maar we zullen zien.
Arthur Kamminga beweert dat de aanleg van de tram leidt tot 'enorme leegstand' in de Oosterstraat. Maar dat is lariekoek. Leegstand komt in veel meer winkelstraten voor en dus ook in de Oosterstraat. Het aantal leegstaande winkelpanden valt er zelfs best mee, vergeleken met andere straten. In het hele land staan winkelpanden leeg omdat de verkoop steeds vaker via internet plaatsvindt. Daar komt bij dat het economisch al enkele jaren minder goed gaat. Kamminga mag de tram graag als schuldige aanwijzen omdat hij tegen de tram is en zelf Plan B in het leven heeft geroepen. Een plan om de stad te verstikken met bussen en voor zo'n 350 miljoen euro een treinverbinding naar Zernike. Omdat vrijwel niemand iets ziet in dat plan (nou ja, de Stadspartij wel, maar over de vakkundigheid van die fractie kan je ook twijfels hebben) blijft meneer Kamminga bezig de tram in een kwaad daglicht te stellen.
Het Plan B (een 1,5 km lange aftakking van het spoor Groningen-Sauwerd, langs de noordelijke ringweg) waarna Johan verwijst is fors goedkoper dan de Regiotram, en heeft vooral veel minder risico's doordat de belangrijkste werderpartij een andere overheid is: ProRail. En zij zijn bij wet verantwoordelijk voor onderhoud, waarvoor via de infraheffing door de vervoerder wordt betaald. Veel minder risico voor de gemeente dan bij de tram dus.
En die laat inderdaad het centrum links liggen, en wel om de simpele dat het heel onverstandig is om doorgaande OV-reizigers tussen bijvoorbeeld Zernike en het Hoofdstation door het centrum te dwingen. Want dat doe de Regiotram en zo maak je juist nieuwe problemen. Via het treinspoor is bovendien 2x zo snel als de tram, en veel comfortabeler en betrouwbaarder.
Wie lost het volgende raadsel op:
We bouwen het Forum , we leggen een trambaan aan , we pakken de Zuidelijke ringweg aan , sluiten het viaduct aan de Herenweg af voor vrachtverkeer , plaatsen palen in de Steentilstraat , we bouwen nog even een kabelbaantje tussen door en de binnestad moet ook nog bevoorraad worden !
Hoe lossen we dit nu op , ik kan het wel blijven roepen ,GCC , B&W , ik roep het al maanden , regel dit ,geef ons nu een erkenning als stadsitributiecentrum dan weet iedereen waar die aan toe is ,waar die heen moet , wij hoeven geen monopolie maar slechts een startpositie(een erkenning)
Iedereen is het over eens als er niets gebeurt loopt het vanzelf stuk/vast.
De kabelbaan is alleen haalbaar zonder tram. De kabelbaan is ook alleen handig voor automobilisten want hij stopt niet op het station. Slecht doordacht dus. Bovendien is het planologisch onhaalbaar omdat hij over privéterrein gaat.
hé hé, het begint te dagen bij die grunningers. Die kabelbaan lijkt me ook geen pretje, zeker bij een beetje wind als vandaag. Dromen van prestige-objecten is leuk maar Groningen moet qua grootte en economische (on)belangrijkheid nu eenmaal tevreden zijn met een trolley-, gas- of batterij-bus, en dsar is niets mis mee.