De percentages van treinen van vervoersbedrijf Arriva die in 2011 op tijd reden liggen ver boven het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail.
De spoorbeheerder regelt vanuit de verschillende verkeersleidingsposten het treinverkeer op de baanvakken. Hierbij heeft men onder andere de taak om de punctualiteit bij te houden. Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde aankomstpunctualiteit in het Noorden op 96,82 procent ligt. Het landelijk gemiddelde ligt in 2011 op 87,3 procent. Arriva zit hier dus ruim boven.
Met de aankomstpunctualiteit wordt het percentage aangegeven van de treinen die met een vertraging van minder dan drie minuten op de stations aankomt.
Bij een verkeersongeluk zaterdagavond op de Rozenburglaan is een maaltijdbezorger gewond geraakt. Dat meldt nieuwsfotograaf…
De zevende zege op rij leverde PKC'83 vanavond de eerste periodetitel op. Be Quick 1887…
Vandaag stond de laatste speelronde in de strijd om de eerste periodetitel op het programma.…
In een zenuwslopende wedstrijd is het zaterdag de dames van team MB1 van HC Groningen…
Treinreizigers tussen Groningen en Delfzijl en Roodeschool hebben zaterdagmiddag te maken gehad met vertraging. Door…
Sinterklaas en zijn pieten zijn zaterdagmiddag rond 13.45 aan wal gestapt. Drie kwartier eerder kwam…
Bekijk reacties
Dit is goed nieuws. Vaak komt Arriva alleen in het nieuws als er iets niet goed is en wordt het goede vergeten. Het vaak stipt uitvoeren van de dienstregeling is echter een knappe prestatie. Dat dit soms niet lukt is vaak niet eens te wijten aan Arriva. Denk aan de momenten dat een stroomstoring de seinen en wissels ontregelt, aan ongelukken of aan uitgebroken dieren die langs het spoor lopen. Mensen klagen wel vaak over privatisering van diensten, maar in sommige (lang niet alle!) gevallen pakt privatisering toch wel goed uit. Sinds NS niet meer op de noordelijke spoorlijnen rijdt zijn het aantal treinen, het comfort, de stiptheid en het aantal reizigers flink toegenomen.