Ondanks de sneeuw en temperaturen ver onder het vriespunt rijdt vervoersbedrijf Arriva deze dagen een normale dienstregeling. Volgens directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland komt dat omdat het bedrijf goed nagedacht heeft over wat een trein moet kunnen.
“Onze treinen zijn voor een groot gedeelte gemaakt in Zwitserland”, vertelt hij in het Radio 1 programma Nu Al Wakker. “Het is een heel ingewikkeld proces om aan goede treinen te komen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een trein en een technologie die bruikbaar is in extreme omstandigheden”.
Het geheim waarom Arriva geen aangepaste dienstregeling hoeft te rijden, in tegenstelling tot andere vervoerders, is volgens Hettinga de opbouw van de trein. “Bepaalde technische componenten hebben wij bovenop onze treinen geplaatst. Andere vervoerders als de NS hebben dit onder de trein geplaatst”. Deze componenten veroorzaken ijsvorming die als een trein schudt, bijvoorbeeld als deze een wissel passeert, los laat. Deze ijsvorming kan vervolgens een wissel blokkeren. “Omdat wij dit bovenop onze treinen hebben zitten, hebben wij hier geen last van, want ik heb nog nooit een wissel boven een trein gezien”.
Een andere reden is de kleinschaligheid van het bedrijf. “De lijnen binnen ons bedrijf zijn kort, en we hebben weinig ‘overheads’. Dit betekent dat als zich een probleem voordoet, wij heel snel mensen ter plaatse kunnen hebben”. Ook voor de komende dagen voorziet de directeur geen problemen. “We rijden en we zullen dat ook blijven doen”.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
ook nu vergelijkt Heitinga appels met peren en maakt hij op een goedkope manier (lees onder de gordel) weer gebruik van andermans leed. De treinen bij NS zijn elektrische treinen dit in tegenstelling tot de diesels van Arriva. Daarnaast rijden ze met een veel hogere snelheid en langere afstanden. hierdoor is de bevriezingstemperatuur vele malen hoger dan de diesels van Heitinga. Het zou Heitinga sieren als hij gewoon het zuivere verhaal vertelt of, nog beter, zich stil houdt.
@ Roelf : Arriva rijdt ook met elektrische treinen (Dordrecht - Geldermalsen), die net zo snel (cq sneller) kunnen rijden als die van de NS. Ook Veolia maakt gebruik van dezelfde treintypen (DE en E). Ze lijken inderdaad minder storingsgevoelig te zijn dan de nieuwe treinen van NS.
Hettinga: wij hebben nagedacht wat onze treinen moeten kunnen.
Jaja,elke bestuurder van arriva klaagt over schouder ivm openen raam bij vertrekprocedure. machinistenstoel voldoet niet, laatst gesproken met een bestuurder van arriva die vertelde dat er vrijwel geen trein van hun rondrijdt zonder mankement.
even over de vorstperiode :toiletten arrivatrein bevroren, zowel di ochtend als do avond dupe van uitval treinen arriva door vorst.'s ochtends regelmatige koude treinen. Het wordt tijd dat de media hier een in duikt, maar ja scoort niet zo makkelijk als de NS.