De Gerrit Krolbrug, aan het einde van de Korreweg, wordt tussen 2015 en 2020 vervangen. Dat laat de provincie Groningen woensdag weten.
“De brug is in 1936 gebouwd, en is nu 75 jaar in gebruik”, vertelt woordvoerder Tim Smid van de provincie. “De Gerrit Krolbrug is een zogenaamde pontonbrug op drijvers. Daarmee is de brug de enige in zijn soort in Nederland”. Dat laatste brengt nadelen met zich mee. “Vorige week is tijdens onderhoudswerkzaamheden gebleken dat een aandrijfkabel van een trommel is gelopen. Medewerkers moeten zo’n kabel er vervolgens helemaal uit halen en de onderdelen vervangen”. Omdat deze onderdelen niet in Nederland voorradig zijn, duurt de levering vaak enige tijd. De verwachting is dat de brug vanaf eind volgende week weer in gebruik kan worden genomen.
Een ander probleem is het bevriezen van de pontons. “Om dit te voorkomen zetten we de brug altijd tijdens vorstperiodes open, omdat de regel of afspraak is dat het scheepvaartverkeer voorrang heeft”. Dit betekent dat automobilisten niet van de brug gebruik kunnen maken en om moeten rijden via de Oostersluis. Fietsers en wandelaars kunnen gebruik maken van de naastgelegen loopbruggen. Smid erkent dat het probleem van het bevriezen echt iets is van de laatste jaren. “Vroeger hadden we een elektriciteitscentrale die warm water loosde op het Van Starkenborghkanaal. Dit warme water zorgde ervoor dat de pontons niet bevroren. Nu die centrale er niet meer is zetten we de brug uit bescherming tijdens vorstperiodes open”. Hoe de nieuwe brug er uit gaat zien, is nog onbekend. Dat zal in een later stadium besloten worden.