Categorieën: Nieuws

Eerste perronkap station Europapark geplaatst

De bouw van het nieuwe treinstation Europapark loopt volgens planning. Woensdagmiddag is het eerste deel van de overkapping geplaatst.

“We zitten nog steeds op schema”, zegt bouwmanager Rick Valk van Spoorbeheerder ProRail. “Inmiddels hebben we de rails en de ballast vanaf de spoorwegovergang Esperantostraat tot de kruising kunnen leggen, en is dus ook het eerste deel van de overkapping geplaatst”. Valk vertelt dat de overkapping in zijn geheel uit vier delen bestaat. “Het laatste deel willen we morgenochtend (donderdagochtend, red.) op zijn plaats takelen”. De bouwmanager is overtuigd dat de werkzaamheden zondag afgerond kunnen worden zodat maandag het treinverkeer weer hervat kan worden.

De publieke tribune die door de spoorbeheerder aan de Helperzoom is geplaatst trekt veel belangstellenden. “Het is geweldig om te zien”, zegt één van hen. “Al die bedrijvigheid, de precisie waarmee men te werk gaat. Heel interessant om te zien”. Van geluidsoverlast willen de buurtbewoners niets weten. “Natuurlijk hoor je het één en ander, maar we krijgen er ook veel voor terug”.

Verslaggever Sebastiaan Scheffer nam woensdagmiddag een kijkje bij de werkzaamheden en maakte de volgende audio-reportage:

Van alle bedrijvigheid is op het Hoofdstation niets terug te vinden. Daar heerst de stilte. En dat levert opmerkelijke foto’s op:

Foto: Sebastiaan Scheffer
Foto: Sebastiaan Scheffer
Foto: Sebastiaan Scheffer
Foto: Sebastiaan Scheffer
Foto: Sebastiaan Scheffer
Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Alleen grote bouwprojecten in Westen?
    Tram, forum, verbouwing Noorder station, bouw Waagplein, bouw verhoogde ringweg, Ikea gebied, gat onder het centraal station, Damsterdiep. Enige wat we missen is een metro. Meneer zou wat vaker z'n huis uit moeten komen denk ik.

  • Ik heb zo het vermoeden dat het nieuwe station Europapark in Groningen eigenlijk meer uit overkappingen, perrons, liften en trappen zal bestaan dan als een écht station. Hoewel Groningen het monumentale centrale station van Isaac Gosschalk uit 1896 wist te behouden (doordat er bij het hoofdgebouw grote torens ontbreken mist het station een klassieke machtsuitstraling) is dit gebouw thans helemaal ingebouwd tussen 20ste eeuwse hoogbouw die groter is dan het station zelf! Nou lijkt het centrale station van Groningen gewoon meer op een oude dwerg tussen jonge reuzen (iets wat bij de oude stations van Leeuwarden en Antwerpen helaas óók het geval is!), zeker 40% van het interieur is nog steeds gemoderniseerd en het spoorwegennet achter het station ziet eruit alsof het voor 80% afkomstig is uit de 19de eeuw! Bovenleidingen en dubbelspoor is er alleen voor 100% richting Zwolle aanwezig dus vraag ik me toch af of ze buiten het station Europapark in Groningen de rest van het spoorwegennet zodanig gaan aanpassen aan de 21ste eeuw.

  • Al kom ik oorspronkelijk niet uit Groningen en ga ik er hooguit soms maar drie keer per jaar op bezoek, ik heb zo mijn eigen meningen over dit mooie station (omdat het namelijk geen torens bezit bij het hoofdgebouw mist dit gebouw een rijzge of machtige uitstraling) waar helaas wel een groot aantal negatieve reacties aan moeten worden toegevoegd wat ik trouwens hier al eens eerder deed.
    Het is namelijk gewoon schandalig te noemen dat het station van Groningen, ontworpen door architect Isaac Gosschalk in 1896 en voor 75% een kopstation is, tegenwoordig vanaf een afstand meer lijkt op een oude dwerg tussen moderne kantoorgebouwen die veel groter zijn dan het station en er totaal niet bij passen! Zo is bijna 60% van het interieur (op het hoofdgebouw en het restaurant na) gemoderniseerd door middel van een Albert Heijn, een Burger King, een ijszaak en een afgesloten kantoorruimte waardoor men er vrijwel niets monumentaals meer in kan aantreffen.
    Het spoorwegennet achter het station is jammer genoeg, op de spoorlijn richting Zwolle na dan, niet of nauwelijks dubbelsporig gemaakt maar voornamelijk enkelsporig en zonder electrificatie waardoor de boemeltreinen van Arriva soms vrijwel leeg zijn of anders juist weer veel te vol! En het materiaal dat gebruikt is om in 1998 het interieur van het hoofdgebouw te vernieuwen zal natuurlijk niet snel gedaan zijn met het oorspronkelijke metselwerk maar met papier-mach, plastic en nieuwe bakstenen.
    Ik vrees bovendien dat als het restaurant in de toekomst misschien gesloten wordt dit gaat veranderen in een winkel van de HEMA of een koffiehuis waardoor het station niets anders meer zal zijn dan een saai en leeg decorgebouw!

Recente berichten

Zestigplus-voetbal bij GVAV-Rapiditas: ‘Ik ben de Messi van de groep’

Geen slidings, niet rennen en geen ballen boven heuphoogte. Dit is walking football: een nieuwe…

4 uur geleden

Dinsdag wisselvallig, temperatuur blijft steken op 19 graden

Met een onverwacht zonnige maandag achter de rug, lijkt de herfst nu echt dichterbij te…

5 uur geleden

Voetganger raakt ernstig gewond bij aanrijding op de Emingaheerd

Maandagavond is een voetganger aangereden op de Emingaheerd in de Stad. Dat gebeurde ter hoogte…

6 uur geleden

Politie Groningen-Zuid stuurt persoon weg bij COA-locatie Europaweg

De politie Groningen-Zuid heeft maandagavond een melding binnengekregen van 'een persoon die overlast geeft' op…

7 uur geleden

Treinverkeer tussen Stad en Leeuwarden weer hervat na storing (update)

Het treinverkeer tussen Groningen en Leeuwarden is maandagmiddag verstoord geraakt door een wisselstoring op het…

8 uur geleden

File op A7 door ongeluk

Maandag aan het eind van de middag heeft een ongeval plaatsgevonden op de A7 bij…

9 uur geleden