Tweede Kamer-lid Ineke van Gent heeft schriftelijke vragen gesteld over de werkzaamheden aan het spoor tussen Groningen en Assen. De politica vraagt zich af waarom er niet gewoon treinen tot station Haren kunnen rijden, want dit zou de reistijd behoorlijk ten goede komen..
“Er zijn twee redenen waarom we de treinen niet tot Haren laten rijden”, vertelt woordvoerder Jouke Schaafsma van Spoorbeheerder ProRail. “Haren is namelijk beveiligingstechnisch hier niet op ingericht. Mochten we Haren als kopstation (het eind- of een beginstation van een trein in een dienstregeling, red.) inrichten dan moeten er seinen geplaatst worden, en moeten bestaande seinen verplaatst worden”. Daarnaast heeft het volgens Schaafsma te maken met de capaciteit. “Het gaat om honderden reizigers die uit een bepaalde trein stappen. Daar is het station qua capaciteit en logistiek niet op ingericht”.
Vanaf aanstaande vrijdag werken spoorbeheerder ProRail en aannemer BAM negen dagen lang aan het realiseren van station Europapark. Het huidige baanvak en de bovenleiding zullen opgebroken worden, waardoor de fietstunnel en de perrons aangelegd kunnen worden. Ook zal het baanvak opnieuw ingericht worden. Het nieuwe station moet in december open gaan. Treinreizigers zullen gedurende deze periode vervoerd worden met bussen.