De brug die de bestaande Gerrit Krolbrug aan het einde van de Korreweg gaat vervangen, zal geen pontonbrug worden. Dat heeft de provincie vrijdag laten weten.
De huidige brug is 75 jaar oud en is volgens woordvoerder Tim Smid daarmee ‘bejaard’ te noemen. Het vervangen van de brug maakt onderdeel uit van een groter project waarbij alle bruggen over het Van Starkenborghkanaal tussen Zuidhorn en de stad vervangen worden. “Op dit moment zijn we bezig met een studie hoe de nieuwe brug er uit moet gaan zien, en wat voor type brug dit moet worden”, zegt Smid.
De huidige Gerrit Krolbrug is een zogenaamde pontonbrug op drijvers. “Daarmee is de brug de enige in zijn soort in Nederland. En dat brengt nadelen met zich mee want je ziet, zoals nu, dat als er een onderdeel kapot is, de levering van deze onderdelen erg lang duurt. Om dit te verbeteren kiezen we er als provincie voor om alle bruggen er hetzelfde uit te laten zien. Bovendien draagt dit ook bij aan de herkenbaarheid”. Het vervangen van de brug moet tussen 2015 en 2020 plaats vinden.
Verslaggever Sebastiaan Scheffer was vrijdagochtend met Tim Smid op de brug en maakte de volgende reportage:
De Partij voor de Arbeid (PvdA) heeft een 'tienpuntenplan' opgesteld om te investeren in het…
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
Bekijk reacties
Ze hebben mij wel eens verteld, dat de bij de aanleg van het "Nieuwe Kanaal" een ingenieur betrokken was, die zoveel verschillende soorten bruggen wilde ontwerpen. De Paddepoelsterbrug was eerst ook een pontonbrug.