Categorieën: Nieuws

Stadspartij: Stop met Forum en tram

De Stadspartij heeft het miljoenentekort in de stad aangegrepen om de bouw van het Groninger Forum en de aanleg van de tram in de stad te voorkomen.

Vrijdag werd bekend dat de stad een tegenvaller heeft van 33 miljoen euro. Dat geld moet dit jaar opgehoest worden. Op termijn kan het tekort oplopen tot 150 miljoen euro.

Door af te zien van het Forum en de tram zou volgens berekeningen van de Stadspartij 90 miljoen euro bespaard worden. De vernieuwing van de oostwand van de Grote Markt kan volgens de partij wel gewoon door gaan, maar dus zonder Forum.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt, dus ik kan met voorstellen dat het schrappen van dure projecten de enige optie is die dit gemeentebestuur rest. Of misschien wil elke Groningen ongeveer 600 euro doneren, dan kan het allemaal doorgaan ;-)

  • Heel verstandig van de Stadspartij.Je moet niet denken dat Karin Dekker of Frank de Vries zelf ookmaar een Euro zullen inleveren van het miljoenen- debacle wat ons te wachten staat.Overbodig, lelijk, en onverantwoord.

  • De algemene wet bestuursrecht bepaalt dat er een belangenafweging gemaakt moet worden.
    Mij is duidelijk dat dit bij project Tram en project Groninger Forum / Oostwand niet gebeurd is.

    Tram:
    Wethouder K.Dekker doet maar wat.
    In de chirurgie zou dat tot de zeer snelle dood van de patiënt leiden.
    Zij sluit, zonder enig onderzoek, fietsslagaders af en waant dat zij de bloedstroom (fietsenstroom) kan dwingen door haarvaten (ongeschikte woonstraten).

    1. Het is volslagen onbekend, en zeer waarschijnlijk ook niet door B&W onderzocht, wat de aantallen fietsers zijn die nu over de gehele dag door alle huidige fietsstraten gaan.

    2. Welke capaciteit de huidige fietsstraten hebben. (Zoals breedte van de straten, m2 fietsoppervlak)

    3. Doorstroming (tijd) wegens ontbreken van stoplichten.

    4. Er is ook géén totaal overzicht:
    a. van de nieuwe fietsstraten in het plan van het tramtracé,
    b. van alle fietsers over de dag op die nieuwe fietsstraten,
    c. of die fietsstraten de benodigde capaciteit wel aankunnen.

    5. Er is geen economisch onderzoek naar de gevolgen van winkels en bedrijven door de verandering van de fietsstructuur.
    (Noodzakelijk vanwege de belangenafweging)

    6. Er is geen compensatiebedrag bekend voor schade aan bewoners en ondernemers.(Noodzakelijk vanwege de belangenafweging)

    7. Er is alleen maar bekend dat wethouder K.Dekker € 100-150 miljoen zoekt.
    Waar dat hele grote verschil in 50 miljoen vandaan komt...

    Oostwand:
    Ook het verkleinen van de Grote Markt is niet op alle fronten economisch onderbouwt.
    Terug naar vroeger (60 jaar) is niet reëel.

    a. Wij zijn met veel en veel en veel meer mensen dan 60 jaar geleden en wij willen een GROOT gebruik van de Grote Markt.
    b. Die versmalling is niet historisch!!!!!!
    Hier gaat dat argument niet op en is dus zeer oneigenlijk!
    d. Je kunt versmalling van het Martinikerkhof alleen maar accepteren en beargumenteren als je een wel zeer grote vriend van Vindicat bent.....
    e. B&W weet dat het historisch onterecht is, want in al haar informatie durft zij alleen maar te spreken over de verschuiving naar voren, maar spreek zij nooit over de versmalling naar op zij.
    f. Bovendien is het bouwen van Vindicat richting de Martinikerk de idiootste versmalling van de Martinikerkhof ooit: en absoluut niet wenselijk. De stoep naast het Vindicat gebouw wordt slechts 1 meter!
    g. Door Vindicat wordt in die zonnige hoek schaduwrijk en donker, en dat is in winderig Groningen verre van chique.

    Ik raad de Stadspartij aan:
    - om B&W 2 over-all fietsplannen te laten maken over de huidige stand van zaken en de toekomstige.
    Ik heb zeer onlangs een Kaartenboek (september 2011)gehaald bij het Trambureau (Oosterstraat) en wat helder aantoont dat het op te veel plekken LEVENSGEVAARLIJK wordt.

    - In het NU leven en emotionele gevoelens/argumenten als 'intiemer' op een andere manier uit te leven.

    Mevrouw Kiki

  • Het wordt tijd dat onze cultuurmasochisten aftreden of eruit gezet worden door een raadsenquête. De terreur in Groningen heeft lang genoeg geduurd. Tijd voor wat realisme in de raad en het college!

  • Zeker niet stoppen met Tram en Forum. Dat zal pas weggegooit geld zijn. En het zijn projecten die de komende jaren pas echt worden uitgevoerd. Stilstand is achteruitgang. Die 33 miljoen besparen we wel ergens anders op die Stadspartij is het ergste wat de stad heeft kunnen overkomen. Die roepen alleen maar en staan stil in het verleden. Zijn tegen alle vernieuwing.

    • "Die 33 miljoen besparen we wel ergens anders op"

      Waar denk je aan? Welke voorzieningen wil je schrappen? Bijstandsvoorzieningen? Speciale zorg of denk je aan onderwijs? Ik denk dat de wethouders de OZB wel kunnen verhogen met 20% of misschien kunnen ze ons op een andere manier verder uitknijpen.

      En hoezo is 'stilstand' achteruitgang? Wat voor gruwelijks gebeurt er als het Forum niet doorgaat?

      • @StadvanVooruitgang...met deze tekort aan 33 miljoen is het al achteruitgang. Zeker nu geen tram en stoppen met de Forum. Zo kan er tenminste wat opgevangen worden. Anders moeten de inwoners het weer ophoesten en dat zal op den duur betekenen dat inwoners de stad gaan verlaten want er is een grens.

    • Mee eens. Groningen Stad is niet enorm en doet het prima met busverbindingen in de stad. En je hoeft nooit heel ver te fietsen als je ergens in de stad moet zijn, dus die tram is belachelijk.

  • dit college, in de nek gehijgd en gestreeld door het bedrijfsleven, lijdt aan grootheidswaanzin die ons duur zal komen te staan.

  • Zou u dit soort borrelpraat willen beperken tot de kroeg, alstublieft?

    Dat geldt zowel voor de Stadspartij als de reageerders hier.

  • meneer de Vries : waarom zouden oprechte gevoelens van onvrede over de gang en stand van zaken betreffend forum en tram borrelpraat zijn? Weet u wel waar het begrip 'Forum' voor staat ? Daar is hier in Groningen weinig van te merken.

Recente berichten

Optredens in de bus keren na vijf jaar terug tijdens Grunnsonic

Na vijf jaar zijn de BUSsessions weer terug tijdens Grunnsonic. Op 16 en 17 januari…

7 minuten geleden

Drugsbaas die opdracht gaf voor moord Gerard Meesters krijgt levenslang

De rechtbank in Groningen heeft Robert D., een Britse drugsbaas, veroordeeld tot een levenslange celstraf…

45 minuten geleden

Nieuwe Poort in Spoorkwartier wordt ruim 100 miljoen euro duurder, popzaal naar Suikerzijde niet uitgesloten

De Nieuwe Poort bouwen in het Spoorkwartier, met alle geplande functies en op het beoogde…

2 uur geleden

Oranje Nassau haalt met Hans Schrijver zeer ervaren trainer in huis

Hans Schrijver wordt de nieuwe trainer van eersteklasser Oranje Nassau. Hij volgt Erwin Heerlijn op…

3 uur geleden

Gasunie: ‘Geen risico op een verminderde gaslevering, wel kans op stijgende prijzen

De gasbergingen worden sneller geleegd dan verwacht, bevestigt Gasunie Transport Services (GTS). Ondanks de dalende…

3 uur geleden

Nieuw programma Arjen Lubach begint eind maart

Arjen Lubach (45) start eind maart met zijn nieuwe programma op RTL 4. (meer…)

3 uur geleden