Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft over 2011 een tekort van 7,1 miljoen euro. In november van het verleden jaar werd al duidelijk dat het tekort van het OV-bureau groter was dan de vier miljoen euro die begroot waren.
Met name de sterk gestegen dieselprijs heeft de kosten doen opdrijven. Ook moesten er in de spits meer bussen worden ingezet dan verwacht, terwijl tegelijk de inkomsten uit vervoerbewijzen achterbleven. Dat komt omdat er met name meer studenten reizen, terwijl het OV-bureau daar niet veel aan verdient. Ook heeft de invoering van de OV-chipkaart een negatief effect voor de inkomsten. Met de strippenkaart moesten reizigers vooraf betalen, terwijl de OV-chipkaart de reis achteraf in rekening brengt.
Het OV-bureau zet de eigen financiële reserves in en bezuinigt op de organisatie om het tekort op te vangen. De provincies Groningen en Drenthe geven eenmalig 1,6 miljoen en de resterende 1,5 miljoen moet komen door te bezuinigen op de nieuwe dienstregeling, die per 1 mei ingaat. Op lange termijn moet er vanaf volgend jaar tussen de 4 en de 6 miljoen euro aan bezuinigingen gevonden worden.
Op eerste kerstdag organiseren Italiaans Eetcafé Olivier en Café Merleyn in samenwerking met een groep…
Groningen gaat een grijze kerst tegemoet. Na een kille kerstavond zijn de temperaturen op eerste…
In kapsalon Black Hair Creation aan de Johan de Wittstraat zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat…
De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…
Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Bekijk reacties
Met die OV-chipkaart staat er eigenlijk niets meer in de weg om de studenten een vast aantal reiskilometers te geven op basis van hun woon-schoolafstand + nogwat. Wat ze meer verbruiken moet worden afgerekend. Zo hou je het flexibel, men mag zelf weten waaraan het reistegoed wordt besteed, maar is het op dan moet je betalen. Het aantal reisbewegingen wordt dan minder en de inkomsten meer.
en toch maar gauw een tram naar Zernike er doorheen loodsen....