Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft over 2011 een tekort van 7,1 miljoen euro. In november van het verleden jaar werd al duidelijk dat het tekort van het OV-bureau groter was dan de vier miljoen euro die begroot waren.
Met name de sterk gestegen dieselprijs heeft de kosten doen opdrijven. Ook moesten er in de spits meer bussen worden ingezet dan verwacht, terwijl tegelijk de inkomsten uit vervoerbewijzen achterbleven. Dat komt omdat er met name meer studenten reizen, terwijl het OV-bureau daar niet veel aan verdient. Ook heeft de invoering van de OV-chipkaart een negatief effect voor de inkomsten. Met de strippenkaart moesten reizigers vooraf betalen, terwijl de OV-chipkaart de reis achteraf in rekening brengt.
Het OV-bureau zet de eigen financiële reserves in en bezuinigt op de organisatie om het tekort op te vangen. De provincies Groningen en Drenthe geven eenmalig 1,6 miljoen en de resterende 1,5 miljoen moet komen door te bezuinigen op de nieuwe dienstregeling, die per 1 mei ingaat. Op lange termijn moet er vanaf volgend jaar tussen de 4 en de 6 miljoen euro aan bezuinigingen gevonden worden.
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Bekijk reacties
Met die OV-chipkaart staat er eigenlijk niets meer in de weg om de studenten een vast aantal reiskilometers te geven op basis van hun woon-schoolafstand + nogwat. Wat ze meer verbruiken moet worden afgerekend. Zo hou je het flexibel, men mag zelf weten waaraan het reistegoed wordt besteed, maar is het op dan moet je betalen. Het aantal reisbewegingen wordt dan minder en de inkomsten meer.
en toch maar gauw een tram naar Zernike er doorheen loodsen....