De NS wil vanaf 2013 vier treinen per uur laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Dat meldt de website treinreiziger.nl.
Op dit moment rijdt er drie keer per uur een trein naar de Hanzestad. Vanaf volgend jaar zal er om het half uur een Sprinter rijden die op alle tussen gelegen stations, inclusief het nieuwe station Europapark, zal stoppen. Daarnaast gaat er ook ieder halfuur een intercity rijden die alleen zal stoppen in Assen.
Na Zwolle zal deze intercity één keer per uur via de nieuwe Hanzelijn naar Lelystad met als eindbestemming Den Haag rijden. Op het andere halfuur wordt via de Veluwelijn naar Amersfoort en Rotterdam gereden.
In Zwolle zal een zogenaamde cross-platform aangelegd worden wat betekent dat er niet meer gecombineerd hoeft te worden met de trein uit Leeuwarden. Op het moment dat de intercity uit Groningen naar Den Haag rijdt zal de trein uit Leeuwarden naar Rotterdam rijden en andersom.
De NS wilde al enkele jaren de frequentie op het traject naar Zwolle omhoog schroeven. Dit zorgde echter altijd voor veel verzet vanuit dorpen als Hoogeveen omdat reizigers daardoor niet meer rechtstreeks naar de Randstad zouden kunnen reizen. De NS heeft nu draagvlak weten te creëren voor de nieuwe dienstregeling.
Of er in de nieuwe dienstregeling ook een latere trein naar de Randstad gaat rijden is nog onbekend. Hierover worden nog gesprekken gevoerd. Op dit moment vertrekt de laatste trein naar Utrecht om 22.30 uur vanuit Stad.