De NS wil vanaf 2013 vier treinen per uur laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Dat meldt de website treinreiziger.nl.
Op dit moment rijdt er drie keer per uur een trein naar de Hanzestad. Vanaf volgend jaar zal er om het half uur een Sprinter rijden die op alle tussen gelegen stations, inclusief het nieuwe station Europapark, zal stoppen. Daarnaast gaat er ook ieder halfuur een intercity rijden die alleen zal stoppen in Assen.
Na Zwolle zal deze intercity één keer per uur via de nieuwe Hanzelijn naar Lelystad met als eindbestemming Den Haag rijden. Op het andere halfuur wordt via de Veluwelijn naar Amersfoort en Rotterdam gereden.
In Zwolle zal een zogenaamde cross-platform aangelegd worden wat betekent dat er niet meer gecombineerd hoeft te worden met de trein uit Leeuwarden. Op het moment dat de intercity uit Groningen naar Den Haag rijdt zal de trein uit Leeuwarden naar Rotterdam rijden en andersom.
De NS wilde al enkele jaren de frequentie op het traject naar Zwolle omhoog schroeven. Dit zorgde echter altijd voor veel verzet vanuit dorpen als Hoogeveen omdat reizigers daardoor niet meer rechtstreeks naar de Randstad zouden kunnen reizen. De NS heeft nu draagvlak weten te creëren voor de nieuwe dienstregeling.
Of er in de nieuwe dienstregeling ook een latere trein naar de Randstad gaat rijden is nog onbekend. Hierover worden nog gesprekken gevoerd. Op dit moment vertrekt de laatste trein naar Utrecht om 22.30 uur vanuit Stad.
Winkelcentrum Paddepoel is aan het verbouwen. Eind dit jaar komen er een Jumbo en een…
Het Groninger Dagblad en het Harener Weekblad zijn toch niet verkocht aan uitgeverij ROVAVO. De…
De gemeente Groningen en Steunpunt Humanitas lanceren maandagavond de nieuwe mantelzorgcampagne ‘Voor wie zorg jij?’…
Op de Hereweg, vlak voor de verkeerslichten met de Stationsweg en het Zuiderpark, vond rond…
De maand maart staat tot nu toe hoog in de lijst van droogste maanden ooit…
De noordelijke Regionale Toetsingscommissie Euthanasie (RTE) kreeg vorig jaar 1.013 meldingen van euthanasie. Dat is…
Bekijk reacties
Voor de volledigheid: deze informatie is afkomstig uit de adviesaanvraag van NS die aan het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) is verstuurd en sinds deze week op de website van laatstgenoemde is te lezen.
Overigens is de Hoogeveen-soap ook nog niet geheel beslecht; er is een kansje dat de stoptrein in Meppel gecombineerd wordt met de trein uit Leeuwarden en daardoor dus óók door gaat rijden naar de Randstad. Zou voor Groningen win-win zijn, maar NS lijkt geen voorstander.