Categorieën: Nieuws

NS: vier treinen per uur naar Zwolle

De NS wil vanaf 2013 vier treinen per uur laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Dat meldt de website treinreiziger.nl.

Op dit moment rijdt er drie keer per uur een trein naar de Hanzestad. Vanaf volgend jaar zal er om het half uur een Sprinter rijden die op alle tussen gelegen stations, inclusief het nieuwe station Europapark, zal stoppen. Daarnaast gaat er ook ieder halfuur een intercity rijden die alleen zal stoppen in Assen.

Na Zwolle zal deze intercity één keer per uur via de nieuwe Hanzelijn naar Lelystad met als eindbestemming Den Haag rijden. Op het andere halfuur wordt via de Veluwelijn naar Amersfoort en Rotterdam gereden.

In Zwolle zal een zogenaamde cross-platform aangelegd worden wat betekent dat er niet meer gecombineerd hoeft te worden met de trein uit Leeuwarden. Op het moment dat de intercity uit Groningen naar Den Haag rijdt zal de trein uit Leeuwarden naar Rotterdam rijden en andersom.

De NS wilde al enkele jaren de frequentie op het traject naar Zwolle omhoog schroeven. Dit zorgde echter altijd voor veel verzet vanuit dorpen als Hoogeveen omdat reizigers daardoor niet meer rechtstreeks naar de Randstad zouden kunnen reizen. De NS heeft nu draagvlak weten te creëren voor de nieuwe dienstregeling.

Of er in de nieuwe dienstregeling ook een latere trein naar de Randstad gaat rijden is nog onbekend. Hierover worden nog gesprekken gevoerd. Op dit moment vertrekt de laatste trein naar Utrecht om 22.30 uur vanuit Stad.

FacebookFacebookXXLinkedInLinkedInWhatsAppWhatsAppCopy LinkCopy LinkEmailEmail
AddThis Website Tools
Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Voor de volledigheid: deze informatie is afkomstig uit de adviesaanvraag van NS die aan het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) is verstuurd en sinds deze week op de website van laatstgenoemde is te lezen.

    Overigens is de Hoogeveen-soap ook nog niet geheel beslecht; er is een kansje dat de stoptrein in Meppel gecombineerd wordt met de trein uit Leeuwarden en daardoor dus óók door gaat rijden naar de Randstad. Zou voor Groningen win-win zijn, maar NS lijkt geen voorstander.

Recente berichten

Winkelcentrum Paddepoel is aan het einde van dit jaar Jumbo en sportschool rijkerWinkelcentrum Paddepoel is aan het einde van dit jaar Jumbo en sportschool rijker

Winkelcentrum Paddepoel is aan het einde van dit jaar Jumbo en sportschool rijker

Winkelcentrum Paddepoel is aan het verbouwen. Eind dit jaar komen er een Jumbo en een…

42 minuten geleden
Mediahuis neemt juridische stappen tegen vermeende ‘koper’ van verdwenen titelsMediahuis neemt juridische stappen tegen vermeende ‘koper’ van verdwenen titels

Mediahuis neemt juridische stappen tegen vermeende ‘koper’ van verdwenen titels

Het Groninger Dagblad en het Harener Weekblad zijn toch niet verkocht aan uitgeverij ROVAVO. De…

1 uur geleden
Nieuwe campagne biedt steun aan mantelzorgersNieuwe campagne biedt steun aan mantelzorgers

Nieuwe campagne biedt steun aan mantelzorgers

De gemeente Groningen en Steunpunt Humanitas lanceren maandagavond de nieuwe mantelzorgcampagne ‘Voor wie zorg jij?’…

2 uur geleden

Fietser gewond naar ziekenhuis na aanrijding op Hereweg

Op de Hereweg, vlak voor de verkeerslichten met de Stationsweg en het Zuiderpark, vond rond…

3 uur geleden

Extreem droge maartmaand in Groningen: ‘Ook begin april lijkt er weinig verandering te komen’

De maand maart staat tot nu toe hoog in de lijst van droogste maanden ooit…

3 uur geleden

Meer noorderlingen kozen afgelopen jaar voor euthanasie

De noordelijke Regionale Toetsingscommissie Euthanasie (RTE) kreeg vorig jaar 1.013 meldingen van euthanasie. Dat is…

3 uur geleden