‘Parkeerbeleid niet van invloed op omzet winkels’

nieuws
fotograaf VirtualErn

De prijs van een parkeerkaartje en de aanwezigheid van parkeerplaatsen is van veel minder groot belang voor de omzet van winkeliers, dan algemeen wordt aangenomen. Dat is de uitkomst van een studie van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Volgens onderzoeker Hans Voerknecht bestaan er onder winkeliers en politici allerlei mythes over het effect van het parkeer- en autobeleid van gemeenten. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar één van de tien bezoekers parkeren een belangrijke factor vindt bij de keuze voor een winkelgebied. Het soort winkels, sfeer, leefbaarheid en veiligheid zijn veel meer van doorslaggevend belang.

Voor een succesvol winkelgebied is het van belang dat winkeliers, projectontwikkelaars en gemeenten goed samenwerken, aldus Voerknecht. Ook is het volgens de onderzoeker belangrijk dat alle partijen inspelen op veranderend winkelgedrag. Mensen gaan tegenwoordig niet alleen winkelen, maar komen voor een ‘dagje stad’.