Categorieën: Nieuws

SP: Sociaal beleid overeind houden

De Socialistische Partij zegt dat de bezuinigingen die er aan komen niet ten koste mogen gaan van het het sociale beleid in de stad.

Bij de bezuinigingen moeten andere keuzes gemaakt worden, aldus de SP. Desnoods moet de tram weer ter discussie gesteld worden.

De stad moet dit jaar ruim 54 miljoen euro bezuinigen. Op termijn zelfs misschien 150 miljoen euro.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • De tram stoppen kost meer geld dan dat het oplevert: De gemaakte kosten moeten door de stad betaald worden, en de provincie en de staat trekken zich terug... De stad lijdt verlies

  • Aub niet op de tram zeg! Als dit plan niet meer doorgaat hoeveel miljoenen zijn er dan wel niet weggegooit!! Zou echt gezichtsverlies zijn voor de stad! Hoeveel jaren tijd en miljoenen daar al niet in zijn gestoken!

    • Dat is nou precies de denkwijze waarop heel veel mensen hun geld zijn kwijt geraakt: "ik heb er al zoveel geld ingestopt, nu moet ik wil doorgaan". Vanuit emotie begrijpelijk, maar niet rationeel. Het geld dat je hebt uitgegeven krijg je sowieso niet terug en zijn "verzonken kosten" (sunk costs) en zijn niet van invloed op de afweging die je moet maken. Je moet puur kijken naar wat het in de toekomst oplevert en kost.

      En geloof mij, ik heb me al 10 jaar in dat project verdiept, de cijfers over de tram kloppen van geen kanten. Vooral de kosten van exploitatie hebben ze compleet verkeerd berekend, gebaseerd op onrealistisch aannames. Als de tram doorgaat is de stad Groningen binnen een jaar virtueel failliet. Er zitten nog zoveel "tegenvallers" (in werkelijkheid: miscalculaties, onvoldoende kennis) aan te komen als ze doorgaan met dat project.

      • Jij hebt een mening en vult die aan met fictieve cijfers.... Onze eigen Diederik Stapel dus!

  • Er is vooral veel geld gestoken in communicatiebureaus die ons wijs moeten maken hoe mooi en noodzakelijk en onomkeerbaar dit tramproject voor stad en regio wel niet is. Laat er een paar miljoen verloten gaan aan leergeld,
    Doorgaan met dit buitenproportionele en onveilige vehikel zal jaarlijks grote exploitatieverliezen opleveren en ten koste gaan van het overige openbaar vervoer.

  • Hou toch op Arthur, je hebt gewoon zo'n plaat voor je kop dat je alleen nog maar kijkt naar jouw 'Plan B', terwijl hiervan allang bekend is dat dit het vervoersprobleem in Groningen niet oplost. Niet alles hoeft op jouw manier te gaan, misschien jammer voor jou, maar leer ermee leven.

  • Het vervoersprobleem en de onbereikbaarheid zal anders door de tram alleen maar toenemen. Tram en rails harmonieeren namelijk niet met het overige verkeer omdat de binnenstad daar te compact voor is en vrije trambanen daarmee onmogelijk maakt. Bovendien zijn de gebruikers dan vooral OV- kaartstudenten en ouderen.
    In de vakanties en daluren rijdt(kruipt) het materieel dan bijna leeg rond.
    Een slim(dubbele betekenis) en flexibel inzetbaar vervoermiddel als de bus is/blijft voor deze niet bepaald expansief groeiende provinciehoofdstad, wat betreft inwoners en werkgelegenheid, het meest voor de handliggend, zowel praktisch als financieel. Wel is een spoorlijn of busbaan richting Roden,Leek, Marum gewenst. Daar speelt het bereikbaarheidsprobleem wel steeds meer met alle dagelijkse woon-werkfiles vandien. De meeste forensen hebben trouwens niks in de binnenstad te zoeken, die hebben hun werk in de schil daaromheen.

  • Wat een onzin zeg in één post.. Waarom zeg je niet gewoon dat je tegen de tram bent, want wat je nu post is allemaal onzin.

    De werkgelegenheid in de stad Groningen is sinds 2008 met 2%(!) gegroeid, dat lijkt weinig maar het zijn toch weer honderden banen. Verder is Groningen één van de snelst groeiende steden van Nederland, en buiten de Randstad zelfs de snelst groeiende stad, met zo'n 3000 inwoners per jaar. Dus hoezo, een 'niet bepaald expansief groeiende provinciehoofdstad'?

    Verder doet de tram in één klap meerdere belangrijke locaties aan, niet alleen het centrum.

    Het is prima dat mensen tegen de tram zijn, maar verdiep je wel eerst eens in de feiten.

Recente berichten

Storing Borgbrug verholpen, stremming voorbij

Het wegverkeer kan weer gebruik maken van de Borgbrug. Rijkswaterstaat vertelt dat de problemen voorbij…

38 minuten geleden

Actiedag om zoveel mogelijk geld op te halen voor Odensehuis: “Ik ben trots”

Zoveel mogelijk geld ophalen voor het Odensehuis. Dat is het doel van een actiedag die…

57 minuten geleden

Treinen naar Assen rijden weer (update)

Treinreizigers tussen Groningen en Assen hebben dinsdagavond te maken gehad met vertraging. Vanwege een aanrijding…

3 uur geleden

KNMI waarschuwt voor gladheid

Wie in de nacht van dinsdag op woensdag of woensdagochtend de deur uit moet, moet…

3 uur geleden

Lanting Reizen neemt SRC Reizen over

SRC Reizen uit de stad wordt overgenomen door Lanting Reizen uit Hoogeveen. Ondanks de overname…

3 uur geleden

Borgbrug gestremd voor wegverkeer door storing

Vanwege een technische storing is de Borgbrug over het Eemskanaal voorlopig afgesloten voor het wegverkeer.…

5 uur geleden