De zomerdienstregeling van het busvervoer gaat twee weken langer duren dan in de voorgaande jaren. Ook op de dag na Hemelvaart gaan minder bussen rijden. Dit vanwege bezuinigingen.
Deze maatregelen leveren 1,5 miljoen euro op. Maar dat is nog niet voldoende, want in totaal moet er 4,5 miljoen bezuinigd worden om de tekorten van vorig jaar op te vangen.
Nog voor de zomer worden er meer maatregelen aangekondigd. De kans is groot dat er minder bussen gaan rijden en dat kaartjes duurder worden.
De straat Langs de Erven in het dorp Meerstad heeft zaterdag de 'Mooiste straat'-bokaal gewonnen.…
Met een gezamenlijk ontbijt begon zaterdag het Koningsdagprogramma in Noordlaren. Volgens Agniete van Everdingen is…
De leerlingen van schoolband XXL van het Harens Lyceum beleefden zaterdag een spannende dag. In…
In De Hunze/Van Starkenborgh vindt op Koningsdag een groot feest plaats voor de jongste inwoners.…
De vrijmarkt die op Koningsdag gehouden wordt op de Singels is vol. De gemeente roept…
Een gezellig gekkenhuis. Zo wordt door bakkers in de gemeente Koningsdag omschreven. Volgens hen zijn…
Bekijk reacties
Het opdrachtgeverschap voor het busvervoer in Groningen ligt bij het OV-bureau Groningen-Drenthe, in Assen. De feitelijke exploitatie wordt door QBuzz verzorgd. Het regionaal spoorvervoer wordt dan weer door ambtenaren van de Provincie Groningen gedaan, waarbij de exploitatie door Arriva uit Heerenveen wordt gedaan. De railinfrastructuur valt onder ProRail in Utrecht. De spoorlijn Groningen-Zwolle valt dan weer onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, de exploitatie gebeurt door NS Reizigers uit Utecht. Voor de plannen met de tram is er dan weer een apart Projectbureau Regiotram. Je hebt echter ook nog weer ambtenaren bij gemeente en provincie die met de tram bezig zijn. Voor ruimtelijke gevolgen (bv OV-ontsluiting Meerstad) krijg je dan ook weer de afdeling RO/EZ en overlegstructuren als de Stuurgroep Regio Groningen-Assen en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland erbij.
Wat ik hiermee wil zeggen: het OV in Groningen kent een grote versnippering en daardoor grote "overhead" met tientallen mensen die allemaal met OV-beleid bezig zijn. En elke organisatie heeft weer z'n eigen ondersteuning, gebouw, huisstijl, websites, communicatiemedewerkers, enzovoort. Ik durf de stelling aan dat als je eens op die overhead gaat bezuinigen, het helemaal niet meer nodig is om bussen weg te bezuinigen. Helaas wordt die grote inefficiënte overhead nooit door de ambtenaren als bezuinigingsmogelijkheid aangedragen...
Snijden in eigen vlees zou leiden tot verschraling van het ambtenarenapparaat. De efficiëntie waarmee dan gewerkt zou moeten worden staat gelijk aan die van de commerciële sectoren. Blijkbaar onacceptabel voor een steeds meer uitdijende en conservatieve overheid. En dat in een liberaal tijdperk...je vraagt je af...