De zomerdienstregeling van het busvervoer gaat twee weken langer duren dan in de voorgaande jaren. Ook op de dag na Hemelvaart gaan minder bussen rijden. Dit vanwege bezuinigingen.
Deze maatregelen leveren 1,5 miljoen euro op. Maar dat is nog niet voldoende, want in totaal moet er 4,5 miljoen bezuinigd worden om de tekorten van vorig jaar op te vangen.
Nog voor de zomer worden er meer maatregelen aangekondigd. De kans is groot dat er minder bussen gaan rijden en dat kaartjes duurder worden.
Op eerste kerstdag organiseren Italiaans Eetcafé Olivier en Café Merleyn in samenwerking met een groep…
Groningen gaat een grijze kerst tegemoet. Na een kille kerstavond zijn de temperaturen op eerste…
In kapsalon Black Hair Creation aan de Johan de Wittstraat zijn de afgelopen tijd behoorlijk wat…
De fractie van de SP heeft de afgelopen dagen taarten rondgebracht bij Groningse apotheken. Dat…
Maandagmiddag heeft een ongeval plaatsgevonden op de afrit van de N7 in de richting van…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
Bekijk reacties
Het opdrachtgeverschap voor het busvervoer in Groningen ligt bij het OV-bureau Groningen-Drenthe, in Assen. De feitelijke exploitatie wordt door QBuzz verzorgd. Het regionaal spoorvervoer wordt dan weer door ambtenaren van de Provincie Groningen gedaan, waarbij de exploitatie door Arriva uit Heerenveen wordt gedaan. De railinfrastructuur valt onder ProRail in Utrecht. De spoorlijn Groningen-Zwolle valt dan weer onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, de exploitatie gebeurt door NS Reizigers uit Utecht. Voor de plannen met de tram is er dan weer een apart Projectbureau Regiotram. Je hebt echter ook nog weer ambtenaren bij gemeente en provincie die met de tram bezig zijn. Voor ruimtelijke gevolgen (bv OV-ontsluiting Meerstad) krijg je dan ook weer de afdeling RO/EZ en overlegstructuren als de Stuurgroep Regio Groningen-Assen en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland erbij.
Wat ik hiermee wil zeggen: het OV in Groningen kent een grote versnippering en daardoor grote "overhead" met tientallen mensen die allemaal met OV-beleid bezig zijn. En elke organisatie heeft weer z'n eigen ondersteuning, gebouw, huisstijl, websites, communicatiemedewerkers, enzovoort. Ik durf de stelling aan dat als je eens op die overhead gaat bezuinigen, het helemaal niet meer nodig is om bussen weg te bezuinigen. Helaas wordt die grote inefficiënte overhead nooit door de ambtenaren als bezuinigingsmogelijkheid aangedragen...
Snijden in eigen vlees zou leiden tot verschraling van het ambtenarenapparaat. De efficiëntie waarmee dan gewerkt zou moeten worden staat gelijk aan die van de commerciële sectoren. Blijkbaar onacceptabel voor een steeds meer uitdijende en conservatieve overheid. En dat in een liberaal tijdperk...je vraagt je af...