De zomerdienstregeling van het busvervoer gaat twee weken langer duren dan in de voorgaande jaren. Ook op de dag na Hemelvaart gaan minder bussen rijden. Dit vanwege bezuinigingen.
Deze maatregelen leveren 1,5 miljoen euro op. Maar dat is nog niet voldoende, want in totaal moet er 4,5 miljoen bezuinigd worden om de tekorten van vorig jaar op te vangen.
Nog voor de zomer worden er meer maatregelen aangekondigd. De kans is groot dat er minder bussen gaan rijden en dat kaartjes duurder worden.
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bekijk reacties
Het opdrachtgeverschap voor het busvervoer in Groningen ligt bij het OV-bureau Groningen-Drenthe, in Assen. De feitelijke exploitatie wordt door QBuzz verzorgd. Het regionaal spoorvervoer wordt dan weer door ambtenaren van de Provincie Groningen gedaan, waarbij de exploitatie door Arriva uit Heerenveen wordt gedaan. De railinfrastructuur valt onder ProRail in Utrecht. De spoorlijn Groningen-Zwolle valt dan weer onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, de exploitatie gebeurt door NS Reizigers uit Utecht. Voor de plannen met de tram is er dan weer een apart Projectbureau Regiotram. Je hebt echter ook nog weer ambtenaren bij gemeente en provincie die met de tram bezig zijn. Voor ruimtelijke gevolgen (bv OV-ontsluiting Meerstad) krijg je dan ook weer de afdeling RO/EZ en overlegstructuren als de Stuurgroep Regio Groningen-Assen en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland erbij.
Wat ik hiermee wil zeggen: het OV in Groningen kent een grote versnippering en daardoor grote "overhead" met tientallen mensen die allemaal met OV-beleid bezig zijn. En elke organisatie heeft weer z'n eigen ondersteuning, gebouw, huisstijl, websites, communicatiemedewerkers, enzovoort. Ik durf de stelling aan dat als je eens op die overhead gaat bezuinigen, het helemaal niet meer nodig is om bussen weg te bezuinigen. Helaas wordt die grote inefficiënte overhead nooit door de ambtenaren als bezuinigingsmogelijkheid aangedragen...
Snijden in eigen vlees zou leiden tot verschraling van het ambtenarenapparaat. De efficiëntie waarmee dan gewerkt zou moeten worden staat gelijk aan die van de commerciële sectoren. Blijkbaar onacceptabel voor een steeds meer uitdijende en conservatieve overheid. En dat in een liberaal tijdperk...je vraagt je af...