Categorieën: Nieuws

Tekorten OV: Verschraling dienstregeling

De zomerdienstregeling van het busvervoer gaat twee weken langer duren dan in de voorgaande jaren. Ook op de dag na Hemelvaart gaan minder bussen rijden. Dit vanwege bezuinigingen.

Deze maatregelen leveren 1,5 miljoen euro op. Maar dat is nog niet voldoende, want in totaal moet er 4,5 miljoen bezuinigd worden om de tekorten van vorig jaar op te vangen.

Nog voor de zomer worden er meer maatregelen aangekondigd. De kans is groot dat er minder bussen gaan rijden en dat kaartjes duurder worden.

 

FacebookFacebookXXLinkedInLinkedInWhatsAppWhatsAppCopy LinkCopy LinkEmailEmail
AddThis Website Tools
Redactie

Bekijk reacties

  • Het opdrachtgeverschap voor het busvervoer in Groningen ligt bij het OV-bureau Groningen-Drenthe, in Assen. De feitelijke exploitatie wordt door QBuzz verzorgd. Het regionaal spoorvervoer wordt dan weer door ambtenaren van de Provincie Groningen gedaan, waarbij de exploitatie door Arriva uit Heerenveen wordt gedaan. De railinfrastructuur valt onder ProRail in Utrecht. De spoorlijn Groningen-Zwolle valt dan weer onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, de exploitatie gebeurt door NS Reizigers uit Utecht. Voor de plannen met de tram is er dan weer een apart Projectbureau Regiotram. Je hebt echter ook nog weer ambtenaren bij gemeente en provincie die met de tram bezig zijn. Voor ruimtelijke gevolgen (bv OV-ontsluiting Meerstad) krijg je dan ook weer de afdeling RO/EZ en overlegstructuren als de Stuurgroep Regio Groningen-Assen en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland erbij.

    Wat ik hiermee wil zeggen: het OV in Groningen kent een grote versnippering en daardoor grote "overhead" met tientallen mensen die allemaal met OV-beleid bezig zijn. En elke organisatie heeft weer z'n eigen ondersteuning, gebouw, huisstijl, websites, communicatiemedewerkers, enzovoort. Ik durf de stelling aan dat als je eens op die overhead gaat bezuinigen, het helemaal niet meer nodig is om bussen weg te bezuinigen. Helaas wordt die grote inefficiënte overhead nooit door de ambtenaren als bezuinigingsmogelijkheid aangedragen...

  • Snijden in eigen vlees zou leiden tot verschraling van het ambtenarenapparaat. De efficiëntie waarmee dan gewerkt zou moeten worden staat gelijk aan die van de commerciële sectoren. Blijkbaar onacceptabel voor een steeds meer uitdijende en conservatieve overheid. En dat in een liberaal tijdperk...je vraagt je af...

Recente berichten

Langs de Erven wint opnieuw ‘Mooiste straat’-bokaal in MeerstadLangs de Erven wint opnieuw ‘Mooiste straat’-bokaal in Meerstad

Langs de Erven wint opnieuw ‘Mooiste straat’-bokaal in Meerstad

De straat Langs de Erven in het dorp Meerstad heeft zaterdag de 'Mooiste straat'-bokaal gewonnen.…

2 uur geleden
Koningsdag verbindt Noordlaren: “Wie maakt het mooiste papieren vliegtuigje?”Koningsdag verbindt Noordlaren: “Wie maakt het mooiste papieren vliegtuigje?”

Koningsdag verbindt Noordlaren: “Wie maakt het mooiste papieren vliegtuigje?”

Met een gezamenlijk ontbijt begon zaterdag het Koningsdagprogramma in Noordlaren. Volgens Agniete van Everdingen is…

6 uur geleden
Jong talent van het Harens Lyceum op Koningsdagpodium: “Geoliede machine”Jong talent van het Harens Lyceum op Koningsdagpodium: “Geoliede machine”

Jong talent van het Harens Lyceum op Koningsdagpodium: “Geoliede machine”

De leerlingen van schoolband XXL van het Harens Lyceum beleefden zaterdag een spannende dag. In…

6 uur geleden

De Hunze/Van Starkenborgh viert Koningsdag: “Hele waardevolle dag”

In De Hunze/Van Starkenborgh vindt op Koningsdag een groot feest plaats voor de jongste inwoners.…

8 uur geleden

Vrijmarkt Singels is vol, gemeente roept op om naar binnenstad te gaan

De vrijmarkt die op Koningsdag gehouden wordt op de Singels is vol. De gemeente roept…

9 uur geleden

“Op een dag als vandaag verkopen we 10.000 tompouces, het is een gekkenhuis”

Een gezellig gekkenhuis. Zo wordt door bakkers in de gemeente Koningsdag omschreven. Volgens hen zijn…

10 uur geleden