De fractie van de ChristenUnie in de provinciale staten in Fryslân maakt zich zorgen over de haalbaarheid van de plannen om vanaf 2017 vier treinen per uur tussen Groningen en Leeuwarden te laten rijden. De Gedeputeerde Staten in Groningen lijken namelijk af te zien van een dubbelsporige brug bij Zuidhorn, die volgens de politieke partij essentieel is in de plannen.
Vanaf 2017 moet er een extra sneltrein tussen de beide provinciehoofdsteden gaan rijden. Voor deze trein echter kan rijden moet er een groot aantal infrastructurele aanpassingen verricht worden. Zo moet het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk verdubbeld worden, moet de snelheidslimiet op verschillende gedeelten omhoog en zal in Hoogkerk een nieuw treinstation verrijzen.
Bij de plannen hoort ook een nieuwe spoorbrug bij Zuidhorn. De provincie Groningen heeft volgens de ChristenUnie toegezegd dat deze vervangen wordt door een dubbelsporige brug, maar lijkt nu van die plannen af te willen zien. Volgens fractievoorzitter Anja Haga van de christelijke partij is dat ondenkbaar. “In de spits zitten de treinen tussen Leeuwarden en Groningen overvol. Met een extra trein en spoorverdubbeling proberen we dat op te lossen. Deze oplossing heeft natuurlijk geen zin als de treinen in Zuidhorn straks weer op elkaar moeten wachten”, aldus Hage.
De partij heeft het Friese provinciebestuur om opheldering gevraagd.
De zon laat zich de komende dagen vaak zien. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis zit de…
De Esperantotunnel is de afgelopen dagen voorzien van asfalt. De bedoeling is dat de nieuwe…
Een groep Oekraïners uit Haren, Groningen en verschillende andere locaties in de provincie heeft zaterdag…
Studentenvereniging Vindicat zet zich vanaf maandag samen met diverse Groningse organisaties een week lang in…
Voor het vijfde jaar op rij wordt er in de meivakantie een Voetbalkamp gehouden op…
Op de Peizerweg zijn zondagmiddag Stolpersteine gelegd voor Maarten Wolf, zijn vrouw Regina Wolf-Kropveld en…
Bekijk reacties
Nu direct een dubbelsporige brug kost iets van 3 miljoen euro extra. Als je dat later apart moet doen kost het 30 miljoen euro extra. Maar ja, van de afdeling Verkeer en Vervoer van de Provincie Groningen wordt ik nou niet heel erg enthousiast als het om verkeer- en vervoersbeleid gaat.
Dan kan je beter de Provincie Fryslân hebben; als je ziet wat die allemaal voor elkaar hebben gekregen, zoals vijf aquaducten en de Centrale As. Zo kan het ook! Hier in Groningen geeft men het geld kennelijk liever uit aan stapels papier en dure prestigeprojecten die vervolgens mislukken. En waar wél wat aan gebeurt zijn Rijkswegen (Zuidelijke Ringweg, N33, A7).
Ze moeten juist nu het spoor gaan verbreden er komen al diverse nieuwe bruggen en het kanaal wordt verbreed en uitgebaggerd of gaan die plannen ook weer de ijskast in?
De brug van zuidhorn is gemakkelijk aan te passen er was toen met de bouw al rekening gehouden met verbreding dus snap het probleem niet!!!