Ook de voorstanders van de RegioTram roeren zich nu. Zij roepen Stadjers op, massaal een poster voor het raam te hangen met de woorden “Yes we tram”.
Woensdag lanceerde Johan Mostertman zijn website tramnoway.nl. Daarin riep hij alle Stadjers op om zijn poster met Tram No Way te downloaden, te laten afdrukken en op het raam te plakken.
De voorstanders zetten de tegenaanval in en roepen Stadjers die de tram een warm hart toedragen, hun poster met “Yes we tram” te downloaden en voor het raam te hangen.
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
Bekijk reacties
... en dat kan op http://www.groningertram.com!
Kijkt allen zelf, voordat u zich een heldere mening vormt eerst op de site:
http://www.regiotram.nl
bibliotheek
Kaartenboek lijn 1 en lijn 2 September 2011
http://www.regiotram.nl/bibliotheek/20120403-nota-van-wijzigingen.pdf
De nota wijzigingen d.d. 3-4-2012
Oa. over Stationsgebied
Daarna zult uw motivatie niet alleen meer gaan over bussen en geld.
Daarna gaat het ook over levensgevaarlijke onveiligheid voor fietsers, talrijke onlogische fietsroutes, te lange looproutes door verlies van haltes, onmogelijk smalle stoepen voor bezoekers en verminderde economie doordat winkels slecht tot zelfs onbereikbaar zijn.
Kijk vooral ook op http://www.groningenvernieuwt.nl
Begin bij Hoofdstation.
Dan ziet u plotseling een enorme trap over het verbindingskanaal richting het Groninger Museum!
Mevrouw Kiki
Ik kan die trap over het verbindingskanaal niet vinden. Op de site staat geen link naar het centraal station, voor zover ik het kan zien.
Mevrouw Kiki haalt er zoals gewoonlijk weer eens dingen bij die niets te maken hebben met de regiotramplannen.
Het plaatje met die trap was een losse flodder voor de plannen met het stationsgebied, niets meer en niets minder. Toevallig hebben ze dat plaatje gepubliceerd in een artikel over dat er onderzoek kwam naar het verbeteren en aantrekkelijker maken van het stationsgebied.
Waarschijnlijk bedoelt mevrouw Kiki de trap voor de museumbrug, die er al tientallen jaren zit.. :)
Wie een hond wil slaan etc.
Het gaat mevrouw Kiki nog niet eens om de tram, het gaat haar om het kunnen tergen van het gemeentebestuur. Eigenlijk is het heel sneu, maar laat haar maar.
Ik heb de eerste Yes We Tram-poster al zien hangen. Geweldig!!!
Ik ben VOOR de tram.
Ik snap niet dat mensen de tram onveilig vinden. Ik kan me vele ongelukken waaronder een dodelijk slachtoffer herinneren die gebeurt zijn met de gevaarlijk uitzwenkende stadsbussen. Rijden vaak op dezelfde banen als de fietsers, zwenken uit. De tram kan trouwens net zo breed worden als de huidige stadsbussen ook zijn 2,55cm. Blijkbaar zit men te wachten op nog meer stinkende ronkende stadsbussen in de stad. Als de tram wordt afgeblazen zal er niet ineens geld over zijn die we zomaar ergens anders in kunnen steken. Dit geld is gereserveerd voor de tram en als het wordt afgeblazen zullen we miljoenen en miljoenen weggegooit hebben aan onderzoeken en werkuren. En nieuwe en meer stadsbussen en plannen zullen echt niet veel goedkoper zijn.
Mensen roepen te snel NEE! en hebben vaak geen verstand van zaken laten zich opjutten en roepen gelijk met termen als “prestigeproject” en “weggegooit geld”.
Beantwoorden
StadvanVooruitgang zegt:
5 april 2012 om 18:35
Trouwens het aantal studenten stijgt ontzettend. Dat kun je iedere jaar zien met duidenzen… En als het aantal studenten in de stad niet meer stijgt dan blijft men vast bij pa en ma wonen en zullen ze alsnog naar de stad komen en vervoert moeten worden. En het is géén lijn voor studenten ook ik wil graag als werkende met de tram vanuit SELWERD waar ik woon graag naar mijn werk worden gebracht op loopafstand van het Hereplein. De tram is welkom in Selwerd!! Lijkt me heerlijk om comfortabel vervoerd te worden in een tram en niet meer op te worden gehouden door fietsers en auto’s in de Ebbingestraten, en de Gelkingestraat etc… Drama!!
Daarbij moet ik zeggen dat de mensen die TEGEN zijn vaak mensen zijn die de hele dag zitten te internetten, vaak niet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en vaak de eeuwige mopperpotten zijn en tegen alle vooruitgang en projecten zijn.
Ik zie weer een heleboel reacties van mensen die klaarblijkelijk financieel gewin hebben bij het doorgaan van de tram, dus planners en bouwers.
Zelfde soort mensen als van de Betuwe Lijn en de Noord-Zuid Lijn in Amsterdam.
Het kan deze mensen weinig schelen dat er miljoen/miljarden overschrijdingen zijn bij dit soort projecten, als het uiteindelijk financieel niet haalbaar is of de inkomsten tegenvallen dan springt de belastingbetaler wel weer bij. Hebben zij tenminste hun winst en megalomane project binnen.
Bij dat schavot wat ik al wou oprichten op de Grote Markt voor de Burgemeester & Wethouders als dit project doorgaat en weer het zoveelste financiële debacle wordt voor de Stad mogen dan ook de planners en bouwers aanschuiven achter de leden van B&W. En nog steeds Franse stijl.
Je zit er helemaal naast. Mijn enige baat bij de tram is dat mijn stad, waarop ik trots ben omdat het zich wil onderscheiden van andere Nederlandse steden, wil investeren in de toekomst en daardoor een verstopte en onaantrekkelijke Grote Markt wil gaan voorkomen.
Jullie doen overkomen dat de stad Groningen een mega stad is. Groningen is en blijft een hele mooie stad maar is te klein voor een tram. Jullie doen net of er met de tram nooit ongelukken gebeuren. Ga maar een maand in Amsterdam wonen en je zult verbaast zijn hoeveel ongelukken er met een tram gebeuren dus die vergelijking gaat niet op met een bus. En dat je nu links en rechts overal fietsers naast de bus ziet verschijnen zal ook straks met de tram gebeuren want sommige straten zijn gewoon te smal om een tram en fietsers te laten rijden.
Dat geld is weg, foetsie, als het niet ergens in geïnvesteerd wordt binnen een bepaalde tijd. Als Arne of Ronald of een andere tegenstander een ander alternatief plan kan bedenken welke dezelfde problemen oplost voor minder geld, laat het dan weten! Wees dan wel snel, want anders gaat de zak met geld gewoon weer terug naar Den Haag. En daar blijft hij dan ook.
Verder wordt er nergens gezegd dat er met trams geen ongelukken gebeuren, waar gehakt wordt vallen spaanders...
Tenslotte ben ik het helemaal met Ronald eens dat Groningen geen megastad is. Echter zijn er genoeg steden van dezelfde grootte (of zelfs kleiner) die de afgelopen tijd de tram (op)nieuw ingevoerd hebben, en bij elke stad is dit een groot succes gebleken. Probeer mij dan maar eens te overtuigen waarom dit dan in Groningen niet zou kunnen.
Tenslotte zijn de straten inderdaad te smal om een tram en fietsers tegelijk te laten rijden. Echter is daar een prima oplossing voor gevonden, namelijk het scheiden van deze verkeersstromen. Bijvoorbeeld door de tram door de Oosterstraat te leiden en fietsers door de Gelkingestraat. Wéér een probleem opgelost, en dat in nog geen twee minuten typewerk. Wat is het leven soms toch makkelijk, niet? ;-)
Dat plan is niet zo moeilijk. Een busbaan vanaf het hoofdstation en Nooorderstation naar Zernike met bussen van 24 meter is minder duur. Arriva reed al met aardgasbussen en dat kan Qbuzz ook doen. En vanaf het Noorderstaion is het ook mogelijk om een spoorlijn door te trekken naar Zernike. De OV kaart zal zeer snel worden afgeschaft en anders zullen vele studenten kiezen voor een OV in het weekend en zullen ze door de week de fietsen weer pakken en zien ze de lege trams langs hun voorbij rijden. De meeste studenten gaan in het weekend naar huis en ook dan zullen de trams dus voor een groot deel leeg blijven.
Als een dergelijk systeem het vervoersprobleem in Groningen op zou lossen, en/of het goedkoper te realiseren zou zijn dan de tram, dan was de tram nu niet ter sprake geweest.
Het is al meerdere keren onderzocht door een onafhankelijk onderzoeksbureau, dus ik begrijp niet dat er nu steeds weer dat met die bussen genoemd wordt. Volgens veel mensen waren deze onderzoeken dan weer niet onafhankelijk genoeg, maar hun wil ik graag uitnodigen om eens bij dit bureau langs te gaan.
Tuurlijk, Arne, mensen die er een andere mening op nahouden moet je ophangen. Hoe durven ze anders te denken dan jij!
Wel als door zeer slecht financieel beleid mijn zo geliefde Stad op de rand van de afgrond komt en er bezuinigd moet worden op echt belangrijke dingen die mensen in de portemonnee raakt of nog erger de armoede in.
Dit kabinet bezuinigd als een gek en dus ook op geld aan gemeentes, Groningen loopt naar een tekort van 200 miljoen euro door financiële debacles zoals bijvoorbeeld Blauwe Stad, Groninger Museum en het Forum.
Dit is niet de tijd om 450 miljoen euro te gaan stoppen in een project wat niet nodig is en best ook anders kan.
Ik merk het al, jouw mening is de enige juiste. En zij die wat anders denken? Dood moeten die. DOOD. Op het schavot met die pro-trammers. Wat? Het schavot is nog te goed voor ze. Zonde van 't touw. Gooi ze maar gewoon van de Olle Grieze af!
Natuurlijk, Arne, ik weet dat iedereen zich zou moeten conformeren naar jouw opinie... maar ik ben nou eenmaal zo'n klootzak die zich daar niets van aantrekt.
Ik stel voor om alle voorstanders van de tram, tot in lengte van dagen hoofdelijk mee te laten delen in de winsten welke er met het boemeltje zullen worden gemaakt. De keerzijde van mijn voorstel is dat diezelfde voorstanders tot in lengte van dagen ook mee gaan betalen in de (eventuele) jaarlijks exploitatieverliezen. Iedereen tevreden, toch?
Het is makkelijk zaken doen met andermans(belasting) geld.
Prima, dan worden we nog rijk ook. :)
Het is simpel: we hebben een groot bedrag aan geld van de rijksoverheid, geen rente dus het moet zo snel mogelijk geïnvesteerd worden. Grote bedragen investeer je als lagere overheid in projecten waar je op langere termijn wat aan hebt en niet in tekorten die ontstaan zijn door een ongunstig economisch klimaat, daar zijn weer andere potjes voor. Als we het hier niet investeren zal de rijksoverheid het geld bij voorkeur het liefste zoveel mogelijk in de Randstad houden.
Precies! Gelukkig dat de meerderheid van de gemeenteraad en de provincie het ook zo bekijkt, en dat ze niet zo op korte termijn denken als sommige tegenstanders.
Wat mij overigens vooral niet lekker zit, is dat veel mensen moord en brand schreeuwen en zelfs over hun belastingcenten (die ik overigens ook gewoon betaal) beginnen, terwijl er nog niet één fatsoenlijk alternatief door deze mensen ingediend is. Alleen Athur Kamminga heeft dit gedaan, maar ook zijn idee heeft het niet gehaald omdat dit het probleem niet volledig oplost, wat de tram wel doet.
Waar kan ik me inschrijven?
Ik heb liever dat het geld gestoken wordt in een betere busverbinding vanuit mijn wijk naar het hoofdstation. De stadsbus uit mijn wijk heeft geen aansluiting op de streekbus die ik regelmatig neem. Met name 's avonds, als de bussen maar 1x per uur gaan is dat niet te doen. Komt de stadsbus op het station als de streekbus al 5 minuten weg is en kan ik 50 minuten wachten. En ook op de terugweg is de stadsbus al weg als ik met de streekbus aan kom en kan ik een uur lopen blauwbekken.
Die grote zak met geld kan beter terug gaan naar Den Haag. Dan hebben we er allemaal nog iets aan. Groningen gooit die zak alleen maar over de balk als een kind dat met moeder's beurs in de snoepwinkel is beland.
Den Haag kennende zouden ze het in nog grotere flutplannen in Amsterdam stoppen. Daar heb jij al helemaal niks aan!
Waar niet aan gedacht wordt is dat straks al die studenten geen OV kaart meer hebben, gaan ze dan nog wel met de tram of stappen ze dan op de fiets. Is die tram helemaal een doodgeboren kindje die veel te duur is voor de gewone gebruiker.