Het projectbureau Regiotram verwacht dat aanbesteding van de tram lager uitvalt dan 452,5 miljoen euro. Als de inschrijving hoger uitvalt dan gaat de tram niet door.
Woensdag werd bekend dat de gemeente het plafond voor de inschrijving verhoogt van 430 miljoen euro naar 452,5 miljoen euro. Dat is het maximale bedrag waarvoor de tram gerealiseerd mag worden.
Op dit moment zijn er nog twee partijen in de race die deze zomer bekend maken voor welke prijs zij denken de tram te kunnen bouwen. In het najaar wordt bekend welk consortium aan de slag gaat.
Het belooft een flink gure week te gaan worden. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is het…
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Bekijk reacties
Zie discussie op http://www.oogtv.nl/?s=tram.
Als dit project doorgaat en WEER het zoveelste financiële fiasco van deze Stad wordt ga ik een schavot bouwen op de Grote Markt voor het college van Burgemeester & Wethouders.
Franse stijl wel te verstaan!
Maak je geen zorgen, je hoeft dat schavot niet te bouwen. Het project gaat namelijk gewoon door, maar het wordt geen financieel fiasco. Fijn he? Zijn we allemaal tevreden! :)
Het project wordt wel een fiasco. Binnen een niet al te lange tijd is het gratis reizen van de studenten afgelopen en dan gaan die gewoon weer op de fiets naar hun bestemming met als gevolg lege trams.
Wat er ook gebeurt fiasco of niet. De tram wordt door gezet.Er is er maar een die haar wil doorzet en macht heeft.
Niemand die daar tegenin durft te gaan op de grote Markt.De burger wordt wel weer het kind van de rekening.Wij leveren in en zij geven uit.
Arthur Kamminga mag zich van mij expert noemen, maar een onafhankelijke visie heeft hij zeker niet. Hij is al jaren verklaard tegenstander van de tram en heeft zelfs een alternatief plan bedacht. Een spoorlijn naar Zernike. In dat licht moet je zijn mening dan ook zien.
Het door mij aangedragen alternatief is puur om te laten zien dat er genoeg andere mogelijkheden zijn om het OV te verbeteren en knelpunten op te lossen. In tegenstelling tot het Projectbureau Regiotram sta ik wél open voor alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan bussen via de Westelijke Ringweg of bussen op duurzame brandstof (elektriciteit, waterstof, groen gas, etc). Genoeg mogelijkheden die niet 450 miljoen euro kosten.
Ik ben niet dogmatisch tegen een tram. Ik ben wél tegen een tram die wordt doorgedrukt op basis van onjuiste cijfers en halve waarheden waardoor Groningen straks geen geld meer heeft om überhaupt nog een fatsoenlijk OV-netwerk in stand te houden. Dat is gewoon roekeloos, onverstandig en in strijd met mijn principe van "behoorlijk bestuur".
Dan mag je van mij wat minder anti-tram zijn en wat meer pro-mobiliteit.
Een studentenlijn via het bestaande spoor, bussen over de westelijke ringweg. Welke trekpleisters van de stad bedien je hier nu eigenlijk mee? Juist, alleen maar het Zernike. Beide 'alternatieven' zouden dus púúr studentenlijnen worden. Wat heeft de rest van de stad en de de omgeving hier nu aan?
De tram bedient het CS, de Grote Markt, het UMCG, Kardinge, winkelcentrum Paddepoel en het Zernike. In de toekomst zelfs de belangrijkere OV punten in de omliggende plaatsen. Win-win-win dus. Er is nog niemand geweest (ook jij niet) die een interessant alternatief heeft laten zien, dus waarom zou je dan moeten stoppen met het project zodat we over 10 - 20 jaar een verstopte Grote Markt hebben?
Okee. En in het volgende nieuwsitem wordt aan een koe gevraagd wat zij van de nieuwe slager op de hoek vindt?
Kom op, OOG TV, jullie zouden beter moeten weten dan de grootste anti-tramdemagoog van Groningen om z'n mening te vragen. Vraag het dan ook een voorstander.
ik denk dat zij prima hun best doen maarniet altijd een spreker vinden die ze aan het woord wil staan
Hoe deskundig is die meneer Kamminga eigenlijk? Hij wijst wel heel fijntjes op de mogelijkheid dat de ov-studentenjaarkaart misschien wordt afgeschaft, maar heeft hij er wel over nagedacht wat dat zou betekenen voor zijn zelfbedachte Plan B? U weet wel, een studentenspoorlijn van ongeveer 300 miljoen euro die -als het aan hem ligt- wordt aangelegd naar het Zernikecomplex. Wordt de ov-studentenkaart afgeschaft dan zullen de gevolgen voor zijn studentenspoorlijn veel drastischer zijn dan voor de tram. Zijn studententrein zal voornamelijk studenten vervoeren omdat de lijn niet langs publiekstrekkers als de Grote Markt, het UMCG, het Zuiderdiep of Kardinge ligt, zoals de tram wel doet. Maar nee, als het om Plan B gaat schrijft meneer Kamminga helemaal niets over het eventueel verdwijnen van de ov-studentenkaart! Zo kan ik me ook wel deskundige noemen....
Er is een nieuwe Poster: UITPRINTEN EN VOOR DE RAMEN HANGEN OM DE MENING VAN DE MEERDERHEID VAN DE STADJERS TE VERKONDIGEN-> linkje: http://i.imgur.com/S9MW6.png
@Feder: scherp opgemerkt. Het verhaal van Kamminga is inderdaad nog zachter dan een pakje gesmolten boter.
Meneer Hajema spreekt niet de waarheid als hij zegt dat een extra tram voor rekening van de aannemer(?) is. Zie Nota van Wijzigingen, pagina 8, onder het tussenkopje. Daar kan iedereen lezen dat zodra een extra tramvoertuig nodig is, dat géén risico meer is van de opdrachtnemer. Het staat een beetje weggemoffeld tussen onbelangrijke dingen, maar dat kost de Gemeente in potentie miljoenen euro's! Dit bedoel ik nou, met droge ogen vertelt deze man in dienst van de Gemeente Groningen dingen die gewoon niet waar zijn. Is dat nu een betrouwbare overheid? http://regiotram.nl/bibliotheek/20120403-nota-van-wijzigingen.pdf
Nota van Wijzigingen, pagina 8, subkopje 'Betalingsmechanisme en piekbetaling'. Daar staat: "Risico op afwijking rijtijden voor opdrachtnemer tot moment dat extra omloop of tramvoertuig nodig is om dienstregeling te rijden."
Risico op afwijking rijtijden. Niet risico op het moeten aanschaffen van een nieuw tramstel.
Het is tekenend voor de manier waarop jij je onderbouwing bij elkaar zoekt. Veel grote beweringen, met verwijzingen naar documenten, maar er klopt gewoon niets van. Het is tijd dat mensen dat eens in gaan zien.
Zelfde document, pagina 18, kopje "Betalingsmechanisme".
"(...) de exploitant kan op basis van informatie uit een voertuigvolgsysteem aangeven bij de opdrachtgever wanneer er een extra omloop of voertuig nodig is om voldoende capaciteit te bieden. Als er structureel veel vertragingen zijn onderweg en de totale rit langer duurt, dan kan er een extra tram nodig zijn om de acht keer per uur te halen. De opdrachtgever bepaalt of dit voertuig er komt en betaalt hier dan voor."
Jammer, joh...
(Voor mij bedoel ik)
Want dit stuk had je moeten hebben. Mijn kritiek op jouw handelswijze blijft onverminderd van kracht, maar deze krijg je van me: die man van het projectbureau had het inderdaad volgens dit document bij het verkeerde eind. Slip of the tongue zullen we maar denken - maar het zal wel weer een wereldramp zijn, nietwaar?
Je snapt het niet, Oscar Kars. Die afwijkingen van rijtijden zijn relevant omdat er al langere tijd twijfel is bij de vervoerders of deze dienstregeling wel te rijden valt en of er daarom niet een extra tramstel nodig is. Die rijtijden zijn namelijk een inschatting. Hoe die daadwerkelijk uitpakken is bij nieuwe infrastructuur altijd afwachten, omdat het afhangt van bijvoorbeeld verkeersstromen, overzichtelijkheid kruispunten, enzovoort. Het risico dat er een extra tram nodig is om de gevraagde frequenties te kunnen rijden is nu naar de opdrachtgever verschoven. Er staat "de opdrachtgever bepaalt", maar het is gewoon in het contract afgesproken dat er 8x per uur moet worden gereden. Als dat niet haalbaar is met het huidige aantal trams, dan kan de opdrachtgever niet anders dan een extra tram kopen. Of ze moeten het contract gaan openbreken, maar dat kost uiteraard ook geld.
Overigens leuk dat het complete tramforum van Skyscrapercity (O. Kars, Feder, Jorrick en misschien meer) nu de weg naar de OOG TV-website heeft gevonden. Nog altijd fanatiek met drogredenen en ad hominem aanvallen merk ik. Ik begrijp dat het niet leuk is als iemand tegen de tram is terwijl je zelf een tramfanaat bent, maar ik merk dat de haat jegens iedereen die niet voor de tram is bij sommigen ongezonde vormen aanneemt.
@ Arthur:
Je laatste alinea is hilarisch. Iets met het verhaal over een pot en een ketel?
Ik kan me nog een reactie van je herinneren op SSC welke ik niet zal herhalen, maar die de 'persoonlijke aanvallen op jou' ineens een stúk minder groot maken. Hoe hypocriet kun je zijn.
Oh, en over hypocriet gesproken; we hebben het nu nog niet eens over 'drogredenen' gehad.
niks doen