Categorieën: Nieuws

Komst regiotram weer wat dichterbij

De regiotram is woensdag weer wat dichterbij gekomen. De raadscommissie vervoer vergaderde over de regiotram. Op tafel lag het pakket van eisen aan de consortia die intekenen op de aanleg en exploitatie van de regiotram. De raad had weinig moeite met de verhoging van het plafond van de aanneemsom met 20 miljoen euro naar 452,5 miljoen Euro.

Meer moeite had de raad met de vraag of de tram wel echt de regio ingaat. De commissie nam genoegen met de toezegging van wethouder Dekker dat eind deze maand door de provincie een commissie wordt ingesteld die onderzoek gaat doen naar welke plaatsen door de regiotram zullen worden aangedaan. De provincie beslist pas na 2015 of zij akkoord gaat met de tram in de regio.

In het najaar wordt duidelijk of en welk consortium de opdracht krijgt voor fase 1 van de regiotram.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Jammer dat OOG niet aanwezig was bij de extra vergadering van Provinciale Staten over de Regiotram gisteravond. Daar was de discussie een stuk genuanceerder, meer integer en inhoudelijker dan in de Gemeenteraad, waar alle échte discussie achter de schermen plaatsvindt. Tip: de gecombineerde commissievergadering van gisteren is terug te kijken op de website van de Provincie.

  • Het gaat er steeds meer op lijken dat de race al gelopen is, de tram komt er zo wie zo.
    Er zijn een paar belangrijke wethouders die dit megalomane project steunen (Karin Dekker in elk geval) en de planners en bouwers zijn goed aan het lobbyen.

    Als de provincie in 2015 tegen de tram stemt voor de regio vallen veel van de argumenten van de plaatselijke politici, voorstanders en planners en bouwers in duigen.

    Er mag naar mijn mening pas begonnen worden met starten van fase 1 als ook de provincie haar akkoord heeft gegeven, want de tram alleen in de Stad heeft totaal geen enkele toegevoegde waarde voor het OV.

  • @Arthur Kamminga: met genuanceerd bedoel je vermoedelijk dat er in de zaal meer mensen waren die jouw mening deelden?

    Overigens heb je zelf meerdere keren aangegeven dat je vindt dat de tram niet meer bruikbaar is zodra studenten niet meer gratis mogen reizen. Je verzuimt daarbij telkens in te gaan op het feit dat je eigen voorstel, doortrekken treinrails naar Zernike, zonder die ov kaart helemaal dode rails worden. Die doorgetrokken spoorlijn zal namelijk vrijwel alleen door studenten gebruikt gaan worden die in jouw visie zonder ov kaart allemaal weg zullen vallen terwijl de tram ook door vele anderen, niet studenten, zal worden gebruikt.

    Anders gezegd, met een van je kritiekpunten op de tram ondermijn je ook je eigen alternatief.

  • Weinig verrassends, kortom. Zelfs complimenten van de VVD voor de goede kwaliteit van de stukken van het projectbureau! Mag ook wel; dit is met afstand het meest zorgvuldig uitgevoerde en (vijfmaal!) gedubbelcheckte infrastructurele project van de afgelopen decennia. Laten we hopen dat het project Zuidelijke Ringweg eenzelfde zorgvuldigheid kent.

    Ook de Provincieraad vergaderde gisteren en die viel mij reuze mee. Zij waren duidelijk niet gerust op het geheel maar gaven ook niet de indruk er onderuit te willen.

    Aan het project zelf zal het dus niet liggen. Het grootste struikelblok wordt echter de voorjaarsbegroting... ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

  • Nu de elektrische bus op het punt gekomen is de gas en dieselbus te kunnen vervangen meent het kleine groningen, in haar verkokerd wensdenken een metropool te worden, aan te moeten komen met een dorpstram simpel om een grote zak geld met geld uit DenHaag niet mis te lopen. Waarom dan goedkoop als het ook duur kan.

  • Arthur, ga je nog in op het commentaar van Jorrick? Je tweets getuigen verder ook niet van veel fatsoen en respect, iedereen die bargumenteerd jouw verhaal met de wel juiste feiten onderuithaalt krijgt een trap na. Waarom toch? Neem je verlies nou eens, zie in dat je foute aannames en onjuiste en verouderde cijfers gebruikt en maak eens wat plezier in je leven!

Recente berichten

‘Maanden extra onderzoek nodig naar ondergrond en financiën tijdelijke vervanging Gerrit Krolbrug’; raad en college unaniem voor ‘krachtig signaal’ naar rijk

Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…

2 uur geleden

De Doperse Dis wint de Barmhartige Samaritaan-prijs 2024

De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…

4 uur geleden

Groningse gemeenteraad roept op tot volledig stopzetten gaswinning

De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…

11 uur geleden

FC Groningen uit bekertoernooi geknikkerd na 3-1 nederlaag tegen AZ

FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…

11 uur geleden

Geen uitzondering voor bakfiets bij milieustraat

Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een  (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…

12 uur geleden

Horeca, cultuur, groen of sport? Stad gaat prijsvraag uitschrijven voor invulling huidig busstation

Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…

12 uur geleden