Categorieën: Nieuws

Stadjer Mostertman vecht tegen tram

“Tram-noway.nl”, zo heet een initiatief dat de Stadjer Johan Mostertman vandaag is begonnen, tegen de aanleg van de tram.

Volgens Mostertman komt Groningen in financiële problemen door de aanleg, wordt het verkeer onveiliger en worden wijken door de tram in tweeën gedeeld. Het benodigde geld, 300 miljoen euro, kan veel beter aan meer dringende zaken worden besteed. Ook de middenstand, zoals de Oosterstraat, ziet het somber in.

Mostertman vraagt de stadjers, te laten weten dat ze de tram niet willen. Dat kan door een poster uit te printen en hem op een zichtbare plaats op te hangen.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Meer dan 2/3 van de stad staat achter je Johan. Het stadsbestuur acht zich nu eenmaal ver verheven boven de mening van het volk. Drukte ook het " FORUM " erdoor dus dit moet ook nog kunnen.
    Niet uit te blijven toename van verkeers-slachtoffers tengevolge van tram en rails zijn blijkbaar van ondergeschikt belang.

  • Goed initiatief! Bijna iedereen die ik spreek vindt die tram een onzalig idee en ook peilingen laten iedere keer een grote meerderheid tégen de tram zien. De politiek-bestuurlijke elite leeft echter kennelijk in een andere stad of misschien zelfs op een andere planeet en blijft deze prestigeprojecten doordrukken. Ook al gaat de Stad aan politiek-bestuurlijke hoogmoed financieel ten onder en moeten wij als burgers daarvoor de prijs betalen in de vorm van hogere leges, duurdere sportvoorzieningen en minder ruimte voor gemeentelijk sociaal beleid. Genoeg geschreven, ik ga NU die poster printen en ophangen!!

  • Die mijnheer Mostertman heeft zich totaal niet verdiept in de materie. Iets wat ie zelf trouwens ook toegeeft op RTVnoord. Hij kent de details niet en dat blijkt. Niet gehinderd door enige kennis roeptoetert deze mijnheer maar wat.
    Hij denkt bijvoorbeeld dat het geld voor de tram zomaar aan andere dingen besteed kan worden. Niet waar dus. Winkeliers gaan helemaal niet weg uit de Oosterstraat vanwege de tram die daar komt. Die 15 leegstaande panden hebben daar niets mee te maken maar mijnheer Mostertman weet zonder enig onderzoek dat het wel zo is.

    Laat Mostertman eerst eens alle documentatie doorlezen van a tot z ipv af te gaan op alle onzin die door het plaatselijke krantje (Dagblad van het Noorden) wordt verspreid.

  • @Arthur K: Mooi demagogisch geschreven maar iedereen die ik spreek is juist voor de tram. En welke onderzoeken en peilingen doel je op? Wie heeft gepeild? Wat was de vraagstelling? En is er bij de aanleg van de eerste tramlijnen in Amsterdam destijds ook gepeild? Uiteraard niet. Maar wil men in A'dam ineens van de tram af en overstappen op bussen? Tuurlijk niet, als je dat voorstelt verklaren ze je voor gek omdat een tram nu eenmaal veel aantrekkelijker is dan een bus om mee te reizen. Overigens blijkt uit onderzoek in andere steden waar de tram meer recent is ingevoerd dat de burgers er niet meer van af willen. Eveneens blijkt niet alleen uit onderzoek maar ook uit eenvoudige waarneming dat economische activiteit in 'vertramde' zones toeneemt.

    Als de tegenstanders op deze wereld altijd gelijk zouden krijgen zouden we nu nog in het stenen tijdperk leven.

    • Jorrick, eerst schrijf je op nogal agressieve toon dat iemand anders zich ergens niet in verdiept heeft en dat ie eerst maar eens alle documentatie van a tot z moet doorlezen en daarna geef je zelf aan totaal niet op de hoogte te zijn van de diverse peilingen die zijn uitgevoerd. Niet echt eerlijk of consistent, vind je niet? Tip: ga naar Google en zoek op "peiling Regiotram", dan zie je tientallen hits over dit onderwerp.

    • Dan heb jij vast en zeker je zin gekregen waar het om het Forum, Meerstad, de parkeergarage aan het Damsterdiep en andere nog uit te voeren megalomane plannen van de wethouders de Vries en Dekker gaat. Ga je straks ook persoonlijk (gedeeltelijk) garant staan voor de tegenvallende opbrengsten waar het om de negatieve exploitatie`s van de diverse luchtkastelen gaat?

      Groningen was, is en blijft een provinciehoofdstad en is/wordt beslist geen metropool. Hier staat gelukkig de meerderheid van de bevolking nog altijd met beide benen op de grond, spijtig genoeg gaat dit niet op voor B&W van deze gemeente incl. haar megalomane plannen. Dit college had en heeft totaal geen idee wat er werkelijk in de bevolking omgaat.

      • Trams rijden ook niet in metropolen zoals Londen in Parijs. Trams zijn juist ideaal voor middelgrote stadjes zoals Groningen, Utrecht, Den Haag, Eindhoven etc. Je kunt veel argumenten noemen waarom er geen tram moet komen, maar zeker niet dat de stad te klein is, er zijn genoeg zelfs kleinere steden met een tram.

  • Wat een gehakkel van die Mostertman zeg en dat ie bepaalde dingen niet eens weet, echt bizar. Deze amateur psycholoog doet hetzelfde als Non-facts politici, laat die man zich eerst eens in de details verdiepen voordat ie ongefundeerd allerlei onzin roeptoetert. Overigens ken ik niemand die tegen de tram is behalve een Arthur Kamminga die volstrekt achterhaalde cijfers gebruikt en een mevrouw Kiki die van ageren tegen de overheid haar missie heeft gemaakt.

  • Johan je hebt gelijk. Weg met die tram het is pure geldverspilling en Groningen is met al z'n projcten toch al de weg kwijt. Straks moeten de burgers dit weer ophoesten via hogere belastingen.

  • Goed idee hoe meer mensen er tegen zijn hoe beter.
    Of je nu in de materie hebt verdiept of niet wij Groningers hebben hier geen belang bij. En volgens mij luisteren ze totaal niet naar de burgers.
    Net zo als dat gebouw ,vreselijke garage Damsterdiep , en nu de afbraak bij de Grote Markt. Onze generatie woont hier al eeuwenlang , het is maar goed dat ze niet uit hun graf komen.

  • @ Jorrick. Deze Regiotram is voornamelijk bedoeld voor forenzen en studenten die op het Zernike moeten zijn. Je zou net zo goed een aftakking kunnen maken voor deze regiotram bij het Noorderstation want de Stad zelf zit niet zo te wachten op de tram en jaren van overlast door opengebroken wegen.
    En het klopt dat die 300 miljoen euro niet ergens anders aan besteed gaat worden maar wel het deel van dit bedrag wat de Stad bijdraagt en dat zullen zeker een aantal miljoenen zijn.
    En bij een oplopend tekort van rond de 200 miljoen euro moet je keuzes gaan maken wat wel nog kan en wat niet en deze tram in deze vorm is niet noodzakelijk voor de Stad.
    Of de leegstand van nu in de Oosterstraat wel of niet terug te leiden is naar de tram maakt niet zo veel uit, als de Oosterstraat een bouwput wordt zullen de ondernemers daar het zeker gaan merken en het uiteindelijke dubbelspoor door hun straat ook, het is nu nog net leuk winkelen daar met die enkele weg er door heen maar op drukke dagen kun je over de koppen lopen. Met dat dubbelspoor is er nog minder ruimte en wordt het er ook niet echt veiliger op.

    Decennia gelden is de tram verdwenen uit de Stad omdat het achterhaald was vond men en ook de trolleybussen, waren net zulke roeptoeters als u toen.

    En zo te horen verkeert u in kringen van planners en bouwers en die zijn natuurlijk voor de tram, want dat betekend brood op de plank voor de komende jaren.

  • Het feit dat sommige mensen hun conclusies baseren op inlevingsvermogen en simpelweg helder nadenken wil nog niet zeggen dat men zich moet verdiepen in de gemanipuleerde cijfertjes van het OV-bureau.

    De tram kan heus zijn doorgang vinden in Groningen alleen moet dat gebeuren wanneer Groningen niet te lijden heeft onder de crisis en een begrotingstekort van 200 miljoen.

    Ook heeft het niets te maken met het feit dat we niet willen investeren in onze stad. Maar met de bezuinigingen in het hoger onderwijs, de onzekere toekomst van de ov-jaarkaart zou ik het hele project toch nog even in de kast zetten.

    Er zijn genoeg drogredenen te vinden ( van zowel voor als tegen ) om standpunten hard te maken. Om echt uitsluitsel te krijgen in deze zaak lijkt een referendum me geen overbodige luxe en voor mij een sluitende democratische beslissing. Alleen hoor ik hier niemand over…

  • Prima actie heer Mostertman,

    Dit gemeente bestuur is het(tram)spoor volledig bijster geraakt met hun projecten om zichzelf te kunnen profileren.
    Een Forumgebouw die onze trotse Martinitoren zal degeneren tot een dorpskerk en een tramlijn die de klok 50-60 jaar terugdraait
    Ook toen hadden we ook zo'n onding in deze mooi stad. Het is met de bijbehorende tramrails zeker geen verhoging van de verkeersveiligheid (Ja ik heb ze nog zien rijden toentertijd en wat waren wij stadjers blij toen de trollybus deze ondingen ging vervangen.
    En het doel om dit onzalige project door te voeren met als enige reden om studerenden vanaf het centraal station naar hun scholen in het noorden van de stad te brengen is natuurlijk al helemaal absurd.
    Volgens mij woont her merendeel gewoon in deze stad en komen helemaal niet met de trein aan om college's te gaan volgen.
    Ook bewijst het gemeentebestuur deze studerenden niet echt een dienst.
    Naast het terugbetalen van hun studiebeurs worden ze ook nog opgezadeld met een veel te hoge o.g. belasting waaraan ze decenia mee zullen moeten blijven betalen als ze in deze stad blijven wonen.

    Hans

Recente berichten

Vrijdag droog en grotendeels bewolkt

Vrijdag blijft het droog en is er veel bewolking, afgewisseld door een paar opklaringen. Het…

10 uur geleden

Noorderzijlvest: ‘Het is natter dan normaal, maar nog niet zo nat als in 2023’

De zon was de afgelopen tijd al weinig te zien. De afgelopen weken verliepen ook…

12 uur geleden

Papier- en textielcontainers tijdelijk verwijderd voor jaarwisseling

De gemeente is begonnen met het sluiten of tijdelijk verwijderen van prullenbakken en papier- en…

15 uur geleden

Opluchting bij WerkenMetZorg

Het bestuur van WerkenMetZorg is opgelucht, want de gemeente Groningen gaat de organisatie waarschijnlijk steunen.…

15 uur geleden

Dagmar en Anna organiseren kerstdiner voor eenzame mensen

Volgende week, op tweede kerstdag, organiseren Dagmar Slump en Anna Smits voor het derde jaar…

16 uur geleden

Veertig maanden cel wegens meermalen poging tot doodslag

Een 25-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot veertig maanden celstraf wegens meermalen poging tot…

18 uur geleden