De gemeente denkt dat de aanbesteding van de tram duurder gaat uitvallen dan in eerste instantie gedacht. Volgens wethouder Karin Dekker gaat het de stad desondanks geen cent meer kosten, omdat de inkomsten ook hoger zullen uitvallen.
Tot voor kort ging de gemeente ervan uit dat de komst van de tram maximaal 430 miljoen euro zou kosten. Dat bedrag werd vastgesteld als het zogenaamde bestedingsplafond. Dat wil zeggen: als de consortia die nu meedingen naar het realiseren van de tram voor een hoger bedrag inschrijven, het project niet door kan gaan. De verwachting is nu dat de consortia vermoedelijk gaan inschrijven voor rond de 460 miljoen euro. Aangezien dat verschil erg groot is, wil de gemeente het bestedingsplafond verhogen naar 452,5 miljoen euro. De consortia worden daardoor uitgenodigd om niet te hoog in te schrijven, terwijl de aanleg van de tram nog steeds een haalbare kaart is.
Wethouder Dekker denkt dat het project niet meer gaat kosten dan de eerder beraamde 307,5 miljoen euro. De overige 145 miljoen euro worden namelijk terugverdiend door inkomsten door de verkoop van kaartjes. Die zijn volgens Dekker in eerste instantie te voorzichtig berekend, en zelf in de huidige berekening eerder te voorzichtig dan te royaal beraamd.
Het belangrijkste verschil voor Groningen is evenwel dat de gemeente in de nieuwe constructie veel meer risico’s draagt dan voorheen. Er is afgesproken dat als de inkomsten tegenvallen de gemeente en provincie de eerste vijf jaar verantwoordelijk is voor de verliezen en in de daaropvolgende vijf jaar het OV Bureau, dat echter ook deels door de gemeente gefinancierd wordt. Voorts heeft de gemeente met de provincie een afspraak gemaakt voor het geval dat de kosten onverhoopt hoger uitvallen. In dat geval worden de extra kosten dan deels gefinancierd door gebruik te maken van het budget van 30 miljoen dat bestemd is voor investeringen in het stationsgebied. In het uiterste geval staan zowel provincie als gemeente ieder voor 7,5 miljoen euro garant.
In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
Dit gaat niet lekker vallen. Ik ben bang dat dit de druppel is. Trek de stekker maar uit Dekker.
Weer een mooi staaltje hoe het niet moet.
1. Bij voorbaat al het bestedingsplafond verhogen. Als je dit al zou willen doen, doe dat dan nadat de aanbesteding heeft plaatsgevonden. Op deze manier nodig je juist uit tot hoger inschrijven.
2. De opbrengst van kaartverkopen is weer wishful thinking. Aangezien de tram weinig toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de huidige bus, zal de opbrengst vergelijkbaar zijn met het aantal buskaartjes dat nu wordt verkocht op de trajecten. Kan dus eenvoudig worden uitgerekend, maar dat zal niet de bedoeling zijn.
Dit project gaat een fiasco worden, als het al niet voortijdig wordt afgeblazen vanwege de financiele situatie van de stad.
Wat snap je dan niet aan "desondanks gaat het geen cent meer kosten"?
Euh Marc, volgens mij heb jij alleen de titel gelezen en vervolgens gereageerd. Misschien moet je het volledige bericht eens lezen? :)
Nee hoor, ik heb het hele stuk gelezen en het klinkt meer als een zwaktebod dan een verstandige actie.
en dat in een gemeente die al 300 miljoen tekort komt? wat begrijp jij dan wel
Maarrrr.... Aangezien de investeringskosten ruim 10 miljoen euro lager uitvallen (nu al!), en de 'trambonus' niet meegerekend wordt, zal het plan echt niet meer kosten dan nu is geraamd!
Als ik zo rekenen kom hoefde ik niet meer te werken!!!
Trek een vergelijking met het project ss rotterdam van Woonbron. De renovatie van het schip werd steeds duurder, maar het project bleef haalbaar vanwege hogere opbrengsten en te laag ingeschatte bezoekersaantallen...
Zie nu wat een fiasco. Zo gaat het ook met de tram.
De titel van OOG wekt een verkeerde indruk. Zoals ik het in de brief lees, is de plafondprijs verhoogd. Dat is iets heel anders dan dat het project meer mag kosten. Uitgangspunt daarvan is nog steeds de beschikbare dekking, zoals ook in de brief staat.
Over de eerdere plafondprijs lees ik in de brief o.a.:
"De plafondprijs komt tot stand door op de beschikbare dekking, de kosten en
risicoreserveringen voor de opdrachtgever in mindering te brengen. Bij het bepalen
van de indicatieve plafondprijs in april 2011 hebben we, naast de kosten en de
risicoreserveringen voor de opdrachtgever, ook het verwachte aanbestedingsvoordeel
van 25 miljoen euro en een extra buffer van 15 miljoen euro op de beschikbare
dekking in mindering gebracht. Met die laatste buffer hielden we vanuit voorzichtigheid rekening met onzekerheden die de business case in die fase nog
kende. Daarnaast wilden we de marktpartijen hiermee aanmoedigen te zoeken naar
mogelijkheden het project voor minder geld te realiseren. De indicatieve plafondprijs
kwam daarmee op 430 miljoen euro (NCW 1-1-2010)."
In die zin lijkt het mij logisch dat bijna een jaar later, nu er steeds meer zekerheden zijn, de destijds opgenomen risicoreserveringen en extra zekerheidsbuffer wat omlaag kunnen en daarmee de plafondprijs wat omhoog waardoor er met dezelfde dekking iets meer mogelijk is.
Als gewone inwoner van deze stad begrijp ik niet meer waar dit naartoe gaat... Ieder mens met gezond verstand ziet toch dat dit financiële beleid gedoemd is faliekant verkeerd te gaan? Er is al een tekort op de begroting van EUR. 200 MILJOEN!!!! Wie zal dat betalen? Zoete lieve Gerritje zeker???
De bananenrepubliek Nederland kent een nieuwe hoofdstad, Groningen. Als je als buitenstaander objectief gaat bekijken welke incompetente bestuurders deze stad leiden, dan kun je enkel hopen dat het rijk, dmv een artikel 12 status zeer binnenkort ingrijpt om gedwongen te stoppen met alle megalomane plannen en de bijbehorende financiele molenstenen. Een wethouder cultuur welke ondanks alle ellende mag blijven zitten, idem waar het om de Vries gaat welke het toestaat/toejuicht dat de oude stadswijken langzamerhand tot studentengetto`s zijn verworden en als klap op de vuurpijl een incompetente wethouder Dekker welke denkt met monopolygelden te kunnen voldoen aan de (mede) onder haar bewind (nog) uit te voeren projecten in deze stad.