Vervoersbedrijf Arriva heeft helemaal geen tachtig overbodige bussen in Groningen staan die weg staan te roesten. Dat laat het bedrijf weten aan RTV Drenthe in een reactie op de bewering van statenlid Henk Brink.
Gedeputeerde Brink liet donderdag weten dat concessies in het openbaar vervoer langer moeten duren. De concessie Groningen Drenthe werd in december 2009 voor zes jaar gegund aan vervoerder Qbuzz. Om hun lijndiensten uit te voeren moest het bedrijf ruim driehonderd nieuwe bussen aanschaffen. Mocht Qbuzz na het verstrijken van de concessie het gebied kwijt raken, dan zijn de huidige bussen nog niet afgeschreven. Daardoor staan er momenteel nog altijd tachtig oude bussen van de vorige vervoerder, vervoersbedrijf Arriva, weg te roesten in Groningen.
Maar Arriva laat weten dat er helemaal geen bussen zijn overgebleven. Na het verliezen van de concessie in Groningen zijn veel bussen overgebracht naar Portugal. Wel staan er nog negentien bussen te wachten tot ze opgehaald worden door de nieuwe eigenaar.
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
Bekijk reacties
Hoe dan ook, het blijft een gigantisch kapitaalvernietiging. Bussen van 7/8 oud werden voor een prikkie naar Arriva dochters in het buitenland gebracht (Portugal, Tsjechië en Duitsland). Dit jaar gaat ook weer een hele reeks 5/6 jaar oude Arriva-bussen afkomstig uit Waterland (Noord-Holland) naar Stockholm verhuizen, omdat een andere vervoerder met nieuwe bussen de buslijnen heeft overgenomen. Iedere aanbestedende overheid in Nederland eist tegenwoordig bij een aanbesteding nieuwe bussen, waar de busmaatschappij zo miljoenen subsidie voor krijgt om die te kunnen aanschaffen. Een bus kost gemiddeld €180.000 × 300 bussen in Groningen/Drenthe = 54 miljoen euro.