De Regiotram kan mogelijk niet aangelegd worden als de provincie niet extra geld in het project stopt. In ieder geval lijkt het erop dat de tram is opgenomen in de voorjaarsbrief die het stadsbestuur vrijdag wil sturen naar de gemeenteraad. Daarin staat beschreven hoe de gemeente de financiële tegenvallers wil opvangen.
De gemeenteraad vergaderde woensdagmiddag in een spoeddebat over uitspraken van wethouder Frank de Vries. In het Dagblad van het Noorden suggereerde hij dat de aanleg van de tram in de stad in de huidige opzet niet haalbaar is. De wethouder hengelde daarbij nadrukkelijk naar extra geld van de provincie nu de spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen niet aangelegd wordt.
Volgens burgemeester Rehwinkel sprak de wethouder als partijleider van de PvdA en niet namens het stadsbestuur. Het College was wel van te voren ingelicht over het interview. De burgemeester betreurt namens het stadsbestuur de toon van het interview, maar neemt nadrukkelijk geen afstand van de inhoud. Daarmee lijkt het erop dat de gemeente de tram niet zonder extra steun van de provincie kan aanleggen.
Rikus Jager, Mattias Gijsbertsen en Mirjam Pauwels leiden als (in)formateurs de onderhandelingen voor de vorming…
Op de Meerweg tussen Haren en Paterswolde heeft een automobiliste maandagmiddag een lantaarnpaal uit de…
Coöperatie Dichtbij organiseert komende maandag een speciale oliebollenactie voor het goede doel: Stichting Present Groningen.…
De verlichting van de Martinitoren gaat maandagavond al aan. Dat meldt Harry de Lange, initiatiefnemer…
De FC Groningen-supporter die zaterdagavond tijdens de wedstrijd tegen Heracles Almelo door een plexiglas plaat…
De kerstmarkt aan de Papiermolenlaan van afgelopen vrijdagmiddag en -avond was een groot succes, aldus…
Bekijk reacties
ach ja rehwinkel heeft makkelijk lullen hij hoeft het niet te betalen hij verhoogd gewoon de gemeentelijke belastingen en hoppa het wieletje is weer rond.
We weten natuurlijk niet of De Vries niet al geprobeerd heeft om met de provincie te praten en dat dat op niets is uitgelopen...
Voor de bereikbaarheid van de Stad én het Ommeland is te hopen dat het provinciebestuur over de toon van De Vries heen kan stappen.
Het zou een mooie kans zijn voor de provincie om zeker te stellen dat fase 2, de regio inrijden dus, er ook daadwerkelijk komt!
Waarom zou De Vries naar de Provincie moeten? De tram is überhaupt niet zijn portefeuille. Hij sprak als politiek leider van de PvdA in Groningen. Een partij die nu in navolging van de SP onomwonden stelt dat het sociale gezicht van de Stad belangrijker is dan een veel te dure, risicovolle tram. Die we niet kunnen betalen en nooit zal doen wat alle mooie foldertjes beloven. Ik vind dat een verstandig en moedig besluit van Frank de Vries. Heel leuk die tram, maar gezien de financiële situatie écht onverantwoord om aan te leggen.
Integendeel. Het is financieel onverantwoord om die tram níet aan te leggen.
Korte-termijnvisie hebben we in deze tijden helemaal niets aan, als dat betekent dat je in de jaren erna structureel meer moet betalen. Het exploitatievoordel van een systeem mét tram boven dat van een systeem zónder tram, plus het extra aantal reizigers wat een tram genereert en alle economische verbeteringen die daaruit ontstaan, betekent een structurele lastenverlichting voor de Stad - wat vervolgens aangewend kan worden voor het sociale gezicht van de Stad.
Laten we hopen dat onze politici mensen zijn die ook naar de lange termijn durven kijken. Afblazen zou het stomste zijn dat de Stad kan doen.
Had Frank de Vries voorkennis ?
Wat ik me dan afvraag; Hoeveel van de bestuurders die over het openbaar vervoer praten reizen zelf met het openbaar vervoer? Krijg de indruk dat de meesten gewoon van A naar B rijden in hun auto en geen flauw idee hebben hoeveel tijd en geld het reizen met het openbaar vervoer kost. 's Avonds en in het weekend zijn veel plekken niet of amper bereikbaar en dan heb ik het nog niet eens over de overvolle bussen/treinen.
en ja hoor het gezeur om extra geld begint nu al en zoals ik onze rekenkundig zeer onbekwaame politici een beetje ken is dit vast niet de laatste keer dus stop nu met dat onzin ding nu het nog kan!!
Naast een ongewis langetermijnplaatje kampt dit project met de kardinale weeffout de tram door het historische centrum te wurmen.
De bereikbaarheid hiervan wordt hierdoor eerder verkleind dan vergroot. Een tram is niet flexibel inzetbaar en geeft vooral daar problemen met het overige verkeer.
De meeste vaste gebruikers van de tram, met werk/studie in de buitenring, zullen lijdzaam ervaren dat ze tot 25 minuten verder zijn alvorens de gewenste bestemming is bereikt
Gewoon zsm beginnen met de aan te leggen infrastructuur en de voorstanders in dit college, welke er in grote getale schijnen te zijn, bij voorbaat langdurig schriftelijk garant laten staan voor eventuele tekorten. Wedden dat er dan plots veel minder enthousiasme voor dit boemeltje blijkt te zijn.
Wake up mensen, op het moment dat hier in de stad de tram kan gaan rijden, is dit vervoermiddel allang achterhaald door de realiteit, welke veel minder rooskleurige cijfers zal gaan laten zien.
Deze korte termijn politiek van de voorstanders heeft nu al de nodige munten gekost, maar onomkeerbaar is het nu nog altijd niet.
O Kars...wat is jou persoonlijke winst ..als de tram wel doorgaat ?
Een leefbare en aantrekkelijke stad is voor elke Stadjer persoonlijke winst. Helaas wil niet iedereen dat inzien, omdat 'nieuw' altijd 'eng' schijnt te zijn.
Een leefbare stad is inderdaad iets om over na te denken, helemaal als je beseft dat de stad miljoenen in wijkvernieuwing steekt en aan de andere kant studentenhuisvesting in diezelfde wijken toestaat waardoor complete stadswijken verpauperen en/of al zijn verpauperd. Leve "de student" of toch maar niet...