Concessies in het openbaar vervoer moeten langer duren. Dat laat gedeputeerde Henk Brink in de provinciale staten in Drenthe aan RTV Drenthe weten.
De concessie Groningen Drenthe werd in 2009 voor zes jaar gegund aan vervoersbedrijf Qbuzz. Om hun lijndiensten uit te voeren moest het bedrijf ruim driehonderd nieuwe bussen aanschaffen. Mocht Qbuzz na het verstrijken van de concessie het gebied kwijt raken, dan zijn de huidige bussen nog niet afgeschreven. Daardoor staan er momenteel nog altijd tachtig oude bussen van de vorige vervoerder, vervoersbedrijf Arriva, weg te roesten in Groningen.
Om dit te voorkomen moeten de concessies minimaal voor acht jaar worden aanbesteed. Acht jaar is op dit moment de afschrijvingstermijn van een lijnbus in Nederland. Collega Herman Beerda van de PvdA-fractie opperde in de commissievergadering dat het wellicht een goed idee is dat het OV-bureau zelf haar eigen bussen aanschaft. Maar over dit plan waren de gedeputeerden minder enthousiast.
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bekijk reacties
Een busconcessie voor zes jaar is in vergelijking met andere regio's ook erg kort. Een jaar of 8 á 10 met een optie voor nog 2 jaar (bv voor als de aanbesteding mislukt) is gebruikelijk. Ik vraag mij af waarom Groningen-Drenthe voor zo'n korte periode heeft gekozen; dat maakt het duurder omdat je dan over kortere termijn moet afschrijven. Wellicht had het te maken met de theoretische startdatum van de al even theoretische regiotram? Volgende keer gewoon voor langer aanbesteden. En kleinere concessies, zodat je als overheid minder risico loopt als een busbedrijf in financiële problemen komt (zie Syntus in Overijssel en Gelderland).
De aanbestedende overheden bepalen toch alles al in een concessie. Als ze ook de bussen zelf aanschaffen kunnen ze beter de uitvoering van het geheel ook weer in eigen hand nemen. Kan het aantal dienstregelingsuren ook weer omhoog. Zou een mooi einde betekenen voor de alles verstikkende marktwerking.