Concessies in het openbaar vervoer moeten langer duren. Dat laat gedeputeerde Henk Brink in de provinciale staten in Drenthe aan RTV Drenthe weten.
De concessie Groningen Drenthe werd in 2009 voor zes jaar gegund aan vervoersbedrijf Qbuzz. Om hun lijndiensten uit te voeren moest het bedrijf ruim driehonderd nieuwe bussen aanschaffen. Mocht Qbuzz na het verstrijken van de concessie het gebied kwijt raken, dan zijn de huidige bussen nog niet afgeschreven. Daardoor staan er momenteel nog altijd tachtig oude bussen van de vorige vervoerder, vervoersbedrijf Arriva, weg te roesten in Groningen.
Om dit te voorkomen moeten de concessies minimaal voor acht jaar worden aanbesteed. Acht jaar is op dit moment de afschrijvingstermijn van een lijnbus in Nederland. Collega Herman Beerda van de PvdA-fractie opperde in de commissievergadering dat het wellicht een goed idee is dat het OV-bureau zelf haar eigen bussen aanschaft. Maar over dit plan waren de gedeputeerden minder enthousiast.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Een busconcessie voor zes jaar is in vergelijking met andere regio's ook erg kort. Een jaar of 8 á 10 met een optie voor nog 2 jaar (bv voor als de aanbesteding mislukt) is gebruikelijk. Ik vraag mij af waarom Groningen-Drenthe voor zo'n korte periode heeft gekozen; dat maakt het duurder omdat je dan over kortere termijn moet afschrijven. Wellicht had het te maken met de theoretische startdatum van de al even theoretische regiotram? Volgende keer gewoon voor langer aanbesteden. En kleinere concessies, zodat je als overheid minder risico loopt als een busbedrijf in financiële problemen komt (zie Syntus in Overijssel en Gelderland).
De aanbestedende overheden bepalen toch alles al in een concessie. Als ze ook de bussen zelf aanschaffen kunnen ze beter de uitvoering van het geheel ook weer in eigen hand nemen. Kan het aantal dienstregelingsuren ook weer omhoog. Zou een mooi einde betekenen voor de alles verstikkende marktwerking.