De fractie van de ChristenUnie in de provinciale staten in Fryslân wil de superbus van Wubbo Ockels laten rijden tussen Groningen en Heerenveen, als de plannen voor een spoorverbinding tussen de beide plaatsen niet doorgaan.
Dat liet de christelijke partij woensdag weten tijdens de presentatie van de bus op het Waagplein in Leeuwarden. De superbus was in de Friese hoofdstad op uitnodiging van de partij. Ockels gaf uitleg over zijn bus, en ook konden Statenleden een rondje maken door de stad.
Er wordt al langere tijd gesproken over het opwaarderen van de verbinding naar Heerenveen. Deze maand riep Bernard Wientjes van VNO-NCW op om niet langer te aarzelen over de aanleg van een spoorlijn naar het Friese dorp. Ook de jongerenafdelingen van de JOVD en het CDJA in de stad zijn voorstander van zo’n spoorverbinding. Echter door de bezuinigingen die de Kunduz-coalitie is overeengekomen op het gebied van infrastructuur is het maar de vraag of een spoorlijn gerealiseerd kan worden. Daarom zou volgens de Friese ChristenUnie de superbus een goed alternatief kunnen zijn.
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Jenning de Boo is zaterdag tweede geworden op de 1.000 meter in Nagano. De afstand…
Zaterdag werd Sinterklaas al begroet in het centrum van Groningen en in Hoogkerk. Maar de…
De gemeente Groningen gaat zich samen met verschillende organisaties inzetten om de bedreigde plant waterdrieblad…
Theaterfestival Jonge Harten viert zaterdag de slotdag. Op de slotdag zijn er verschillende masterclasses en…
Bekijk reacties
Zo'n superbus heeft een aparte baan nodig op de snelweg en kan dus niet zomaar ingevoerd worden. Verder heeft een trein als voordeel dat je er kunt rondlopen e.d. Hier kan dat niet. Ook hebben best veel mensen last van wagenziekte in auto's en bussen en meestal niet in de trein.
Een trein kun je tot slot doortrekken naar Lelystad/Almere waardoor een snelle verbinding met de Randstad ontstaat.
Het is net als met de magneettrein (Zuiderzeelijn) die er zou komen geen goed alternatief. Gewoon een mooie spoorbaan aanleggen is veel beter en prettiger voor de passagiers.
Over het spoor kan gewoon spoormaterieel rijden, dus ook goederentreinen die de bestaande goederenroute ontlasten. Een einzelganger als de superbus is alleen maar kostbaar in exploitatie en onnodig duur voor de gewone reiziger.
Toch knap om alle nadelen van bus (beperkte capaciteit), trein (aparte infrastructuur) en vliegtuig (duur in aanschaf) in één voertuig te verenigen. Dat is wel vaker het probleem met uitvinders: zij kijken vooral naar technische mogelijkheden, niet naar praktische en economische toepasbaarheid, laat staan wenselijkheid.