Categorieën: Nieuws

Nieuwe posteractie tegen komst tram

De organisatie Tramnoway hoopt dat 20 duizend Groningers een anti-tram poster op hun raam gaan hangen.

Deze poster moet dinsdag verschijnen in een huis aan huisblad in de stad. Initiatiefnemer Johan Mostertman hoopt dat de politiek dan wakker wordt en het plan voor de tram af schiet.

Tramnoway is tegen de komst van de tram, omdat het een geldverslindend project zou zijn.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Over geld verslinden gesproken; wat kost zo'n advertentie? En wie betaalt dit?

    Dit hadden ze twee jaar eerder moeten bedenken.

    Ze kunnen het geld van die advertentie beter gebruiken, bijvoorbeeld om nog zoveel mogelijk klanten te behouden op het moment dat hun Oosterstraatje opgebroken wordt. Het is een feit dat de klandizie dan terug zal gaan lopen, echter hebben de meeste ondernemers in de Oosterstraat niet zo'n vooruitziende blik dat ze veel meer klandizie zullen krijgen als de tram eenmaal rijdt.

    • Beste Laurens,

      Wie bedoel je met 'ze' Het is één imena die de kosten vermoedelijk voor eigen rekening heeft genomen. Een burger die initiatief neemt. Wat is daar mis mee?
      Beter een paar duizend euro 'weggooien' dan vele tientallen miljoenen. Scherp hoor, je woordspeling ; )

      • Beste William,

        Dat die bewuste burger er blijkbaar zoveel geld voor over heeft is prima, echter heeft hij dit wel bijna 2 jaar te laat gedaan. Het plan is al zo ver gevorderd dat het alleen nog maar afgeblazen kan worden vanwege financiële redenen. Een beetje protest heeft dan ook totaal geen effect, waardoor het dus weggegooid geld is.

  • Gewoon starten aan de infrastructuur van de tram met de bijbehorende en de voorstanders (schijnbaar zonder enige kennis van structureel fors hogere tekorten dan het huidige OV) mee laten betalen in de vorm van een jaarlijkse donatie. Fiscaal aftrekbaar en zo laat je meteen zien dat je een voorstander van de tram bent.

  • Wie het ook betaald, het wordt vast niet van onze belastingcenten betaald terwijl dat polit marketing bureau ons miljoenen per jaar kost. Als Karrs binnenkort een advertentie plaatst zal dat ook wel op kosten van dat propaganda bureau zijn gebeurd.

    • Waarom zou hij überhaupt een advertentie laten plaatsen?

      Het is allang weggegooid geld, een referendum is ook al een hele tijd niet meer mogelijk. De hele posteractie is dan ook mosterT na de maaltijd. Ze hadden die paar duizend euro beter aan een goed doel kunnen geven.

  • voordat er ook maar 1 cm tramrails wordt aangelegd, moet uit gedegen onderzoek eerst voor 100% vaststaan dat het ook een echte regiotram wordt. Een veel te dure stadstram hebben we niks aan. Mocht de tram niet in de regio gaan rijden, dan moet er een andere, goedkopere oplossing gezocht worden om het OV ook in de toekomst goed in stand te houden. De regiotram zie ik er niet komen, dus dit veel te dure, idiote plan heel snel afblazen

    • Het blijft lastig he, verdiepen in feiten. Waarom kom je niet met een beter, alternatief, plan in plaats van alleen maar roepen dat het plan onzinnig is?

      Overigens komt die regiotram er wel. Naar bijvoorbeeld Hoogezand, Winsum, Bedum en Zuidhorn hoeven alleen maar een paar kleine aanpassingen te gebeuren, omdat de tram over het bestaande spoor kan rijden.

      Het enige, echt dure trajecten zullen die naar Leek/Roden en de Punt / Assen worden. Deze kunnen echter betaald worden van het geld wat nu gereserveerd is voor de spoorlijn Groningen - Heerenveen. Voor dit project zijn de financiën nog lang niet rond, en hoogstwaarschijnlijk gaat dit ook niet gebeuren aangezien het om tientallen miljoenen gaat. Het geld wat er dus al wél ligt, kan dan geinvesteerd worden in een regiotram naar Leek/Roden en Assen via De Punt.

  • Heeft iemand er al aan gedacht dat de tram (wat op elekticiteit rijdt) een veel milieubewustere keuze is nadat de fossiele brandstoffen qua kosten de pan uit reizen? Andere milieuvriendelijke bus-oplossingen zijn gestrand, zoals de bus op waterstof word nog niet massaal in gezet, of de groene bus; omdat de kosten van de brandstof te hoog zijn. Maar een tram kun je eventueel nog zonnepanelen op zetten en op die manier mede elektriciteit voor een dergelijk netwerk inzetten. Daarnaast moet je niet vergeten dat de eerste lijn richting zernike gaat: een lijn waar momenteel gemiddeld 12 bussen in het uur af en aan rijden, en dan heb ik het alleen over de lijnen 11 en 15. In 1 tram zouden 3 bussen mee kunnen, dus in het uur zal je al flink wat brandstof besparen, al met al zou het in de toekomst alleen al vanuit deze redenatie uit kunnen. Is een kwestie van een aantal jaren. Zeker als de lijnen uitgebreid kunnen worden.

Recente berichten

Thermometer schiet zondag omhoog, warmste novembernacht ooit lijkt in aantocht

Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…

6 uur geleden

Nederlaag PKC’83/Team Amoeri, Drs. Vijfje wint bekerderby

PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)

6 uur geleden

Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich nog aanmelden voor LetterenStipendium

Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…

7 uur geleden

Zuidelijke ringweg komend weekend deels afgesloten voor werkzaamheden

De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…

8 uur geleden

Rechter moet nog oordelen over Skaeve Huse, maar eerste spades gaan over twee weken wel de grond in

Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…

9 uur geleden

Speelplekken Oranjebuurt krijgen nieuwe inrichting

De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…

9 uur geleden